The MUMMY
NIEUWS - In beeld

Professor Mommaas: bioscopen gaan het moeilijker krijgen dan filmtheaters

03 juli 2014

Bioscopen gaan het in de toekomst moeilijker krijgen dan filmtheaters. Dat voorspelt Hans Mommaas professor vrijetijdswetenschappen van de Universiteit van Tilburg in een interview met HFN in het kader van het project De toekomst van cinema. Een van de reden daarvoor is dat er volgens hem momenteel een enorme massificering plaatsvindt van het aantal kanalen waar de consument film kan bekijken. 'Voor het medium film, of liever gezegd de echte, technische uitvoering daarvan, hoef ik eigenlijk niet meer naar de bioscoop toe. Dat kan ook thuis.’ 


Het argument dat bioscopen het in tegenstelling tot andere, nieuwe filmkanalen juist moeten hebben een indrukwekkende beleving wordt door Mommaas erkend. Hij spreekt in dat kader van spectaculisering en ziet in de nieuwe attractie Yumble in Roermond een voorbeeld hoe bioscopen zich gaan ontwikkelen.
'Maar toch heb ik het idee dat partijen die de massamarkt bedienen, het veel lastiger gaan krijgen om de concurrentie op afstand te houden dan partijen die zich sterk richten op nichemarkten. Daarbij komt dat dingen ook steeds lokaler worden. Het gaat steeds meer over het lokaliseren van je eigen identiteit.’
Een andere reden waarom filmtheaters volgens Mommaas een betere toekomst voor zich hebben dan bioscopen is dat filmtheaters beter gepositioneerd zijn 'om het stedelijke verhaal te dragen’, aldus de professor. 'Maar pas op, ik zeg dus niet dat ik het einde van de bioscoop meemaak. De Pathé’s en de Kinepolissen van deze wereld hebben de bioscoop namelijk opengegooid voor de suburbia, de buitenwijken.  Dat publiek blijft daar gewoon om film als entertainment te ervaren.’



De uitgebreide versie van het interview is te lezen door een abonnement te nemen op De toekomst van cinema.
Dat interviewproject laat deskundigen uit de (inter)nationale filmsector én met personen daarbuiten vanuit hun werkveld een blik werpen op de trends en ontwikkelingen waar bioscopen en filmtheaters mee te maken hebben of krijgen.

 



Hans Mommaas, foto Tanja van Rooden

Jeroen Huijsdens

Filmliefhebber Jeroen Huijsdens werkt al sinds 1994 in de Nederlandse filmsector. In 1999 begon hij met zijn bedrijf Filmtaal. Jeroen is sinds de oorsprong betrokken bij Holland Film Nieuws. Hij is tevens de drijvende kracht achter Filmdepot.nl. Jeroen is gefascineerd door de digitale revolutie en de impact ervan op de (inter)nationale entertainmentsector.
Website www.filmtaal.nl / Twitter @JeroenHuijsdens / Linkedin jeroenhuijsdens

Banner_VerschrikkelijkeIkke3_240x180
Banner Cinejobs 240x180px
XX_COCO_BANNER(240x180)
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
CE2017-240x180-Banner-Ad copy
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
Banner_GirlsNightOut_240x180