The MUMMY
NIEUWS - Achter de schermen

Cash rebate pakt goed uit voor Nederlandse productiesector

29 juni 2016

De concurrentiepositie van de Nederlandse filmsector is er flink op vooruit gegaan sinds de overheid tweeënhalf jaar geleden besloot om filmproductie in ons land extra te steunen. Elke euro die in het kader van de Stimuleringsmaatregel Filmproductie wordt toegekend, levert de productiesector 4,83 euro aan bestedingen op. Dat blijkt uit een onderzoek naar de economisch effecten van de maatregel dat vorige week werd gepubliceerd.

In totaal is er in de afgelopen periode meer dan 139 miljoen euro besteed aan filmproducties in Nederland dankzij het stimuleringspakket. Die conclusie valt te lezen in het onderzoek dat werd uitgevoerd door Het Creatief Kapitaal.

Dat bureau deed in de periode juli 2014 tot en met december 2015 onderzoek naar de effecten van maatregelen van de regering. Die besloot eind 2013 om jaarlijks 20 miljoen euro per jaar beschikbaar te stellen om de Nederlandse filmsector sterker te maken ten opzichte van de concurrentie in het buitenland. In de onderzoeksperiode kregen in totaal 125 filmprojecten (waarvan 83 internationale coproducties) steun middels cash rebate.

De regeling houdt in dat producenten een financieel voordeel krijgen van maximaal 30% van de productiekosten die in Nederland worden besteed. Denk daarbij aan het inhuren van Nederlandse cast en crew.

Om in aanmerking ten komen voor de cash rebate moet een speelfilm (of een lange animatiefilm) een productiebudget hebben van minimaal een miljoen euro. Documentaires met een minimum productiebudget van 250.000 euro komen ook voor de regeling in aanmerking. Het maximumbedrag per aanvraag is een miljoen euro. De films moeten wel een bioscooprelease in Nederland krijgen.

Deze week, op 29 juni, wordt bekendgemaakt welk films tijdens de tweede ronde van de Netherlands Film Production Incentive van dit jaar voor steun in aanmerking komen.

 

DunkirkCashRebateDunkirk

Jeroen Huijsdens

Filmliefhebber Jeroen Huijsdens werkt al sinds 1994 in de Nederlandse filmsector. In 1999 begon hij met zijn bedrijf Filmtaal. Jeroen is sinds de oorsprong betrokken bij Holland Film Nieuws. Hij is tevens de drijvende kracht achter Filmdepot.nl. Jeroen is gefascineerd door de digitale revolutie en de impact ervan op de (inter)nationale entertainmentsector.
Website www.filmtaal.nl / Twitter @JeroenHuijsdens / Linkedin jeroenhuijsdens

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
XX_COCO_BANNER(240x180)
Banner_GirlsNightOut_240x180
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
Banner-Verschrikkelijke Ikke 3
Banner Cinejobs 240x180px
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1