The MUMMY
NIEUWS - Achter de schermen

Distributie experimenten

06 oktober 2015

Tijdens de vakbijeenkomst Distributie en vertoning in een veranderende markt op het Nederlands Filmfestival stonden nieuwe distributiemethoden centraal. Aanleiding waren de testresultaten van Filmthuis, een on demand service voor filmtheaters, die  door Herrie Film & TV werden gepresenteerd. Filmthuis is bedoeld voor de filmliefhebbers van tussen de dertig en veertig jaar die in een drukke levensfase zitten. Kortom: een groep die wel vaker naar het filmtheater wil, maar geen tijd heeft.

Professionals gingen in op de vraag hoe dit publiek weer naar Nederlandse artistieke film te krijgen. Thema’s waren windowsverkorting, nieuwe vormen van distributie en exploitatie, gezamenlijke releasestrategieën en nieuwe platforms.

Sarah Berckenkamp,  'projectaanjager' bij Collectieve Promotie Artistieke Nederlandse Film, vertegenwoordigde de stem van de consument. Ze merkt dat ze haar vrienden die erg van de artistieke film houden, toch maar moeilijk meekrijgt naar de bioscoop. Haar oproep richting de sector: ‘Voorzie mij van content waar en wanneer ik dat wil. Want anders zie ik die film dus gewoon niet. Ik ben bereid te betalen, maar zorg wel voor een zo laag mogelijke drempel.’ Ze adviseert om te experimenteren. ‘’Zet desnoods iets illegaal online en creëer een buzz. Zorg wel dat het de makers iets oplevert, want zonder hen geen bloeiende filmcultuur. Maar realiseer goed: het heeft tijd nodig.'

Dirk de Lille (Paradiso Films), vindt Filmthuis een goed initiatief. 'We kunnen niet anders. Zoals een manager van Kinepolis ooit tegen me zei, als ze trouwen ben je ze kwijt, als ze scheiden komen ze terug.  Die dertigers en veertigers zijn we kwijt. Dus breng het bij ze thuis, anders maken ze massaal gebruik van Popcorn Time. Als we niet meebewegen, bijten we onszelf.’  

Ron Sterk (JT Bioscopen) houdt vast aan het businessmodel waarin content primair voor het grote doek bestemd is. ‘Experimenten vormen een risico. Het is niet slechts een kwestie v dat de inkomsten voor de bioscoop dalen. Het gaat er om dat het bioscoopbezoek daalt wanneer je gelijktijdig vod aanbiedt. Als het bioscoopbezoek daalt, zal ook het aantal bioscopen dalen.’


Dirk de Lille, Thomas den Drijver, Ron Sterk, Jaap Bruijne, Alex de Ronde, Tyche van Bommel (moderator)

Thomas den Drijver (CTM) staat als producent wel open voor het experiment. ‘We zoeken juist naar een tweede verdienmodel.  Daar worden we allemaal beter van. De bioscoop en online platformen zouden elkaar niet uit moeten sluiten. Het is een illusie dat er wetmatigheden zijn voor exploitatie.  Wij proberen ons publiek te leren kennen en te bereiken. Dus zetten we zoveel mogelijk platforms in.’

Jaap Bruijne (HBO) vindt Filmthuis een mooi initiatief, maar 'gooi het open: de hele waardeketen moet meedoen. De verschuivingen in het windowsmodel heeft tijd nodig. In de VS zien we al de nieuwste ontwikkelingen: vergeet Day to Date releases, er bestaat daar al Minute tot Minute release. Kijkers willen gewoon niet meer wachten.'

Alex de Ronde (Ketelhuis Amsterdam), vindt dat we hierin altijd het onderscheid moeten blijven maken tussen de James Bond en de kleine artistieke films. Een nieuw model is niet zonder meer op elke film toepasbaar.

De belangrijkste kritiek vanuit het publiek en het panel op Filmthuis was de onzekerheid die het eventueel oplevert voor een zogenaamde second  run. Herrie Film & TV zegt niet over onderzoeksresultaten op dit vlak te beschikken, maar daar in de toekomst wel op te gaan testen.

 Of zoals Sarah Berckenkamp afsloot:’De wereld haalt ons in. Dus werk samen. Durf het gesprek aan en begin op projectbasis.’

Alice Scheiuit

Alice Scheiuit studeerde Film- en TVwetenschap, volgde cursussen filmmarketing en journalistiek en is actief in research, redactie en communicatie: o.a. Universiteit Utrecht, MEDIADesk, Sanoma, VPRO, Cinekid, DDG marketing, Mediawijzer, Atria, Filmdepot, Uitgeverij de Graaf en HFN. Focust op: Media- & cultuurbeleid; Beeldvorming & storytelling; Jeugd & media.
Twitter @scheiuit LinkedIn /alicescheiuit

Banner Cinejobs 240x180px
Little-Men---HFN
Dubbelspel_HFN_240x180
CE2017-240x180-Banner-Ad copy
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
Vacature_banner_operations_coordinator_V5
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2