The MUMMY
NIEUWS - Achter de schermen

European Film Forum bediscussieert bedreigingen Digital Single Market

25 augustus 2015

Onder de noemer Public funding for co-productions: Cooperating better across borders in the borderless digital world, wisselden professionals en beleidmakers vorige week tijdens het Sarajevo Film Festival van gedachten over de implicaties van de Digital Single Market. Centraal stond de vraag of publieke financiering van co-productions daarin nog een toekomst heeft. Het Europees Film Forum is een initiatief van de Europese Commissie om de dialoog tussen filmprofessionals en beleidmakers te faciliteren. Vanuit Nederland namen Marten Rabarts (hoofd EYE International) en Dorien van de Pas (Filmfonds) deel aan het debat.

De plannen voor een Digital Single Market die Brussel in mei presenteerde, zijn niet goed gevallen bij de Europese filmindustrie. De Europese Commissie wil toe naar een gemeenschappelijke digitale markt met gelijke wet- en regelgeving over bijvoorbeeld telecom en auteursrechten en waarin consumenten overal vrije toegang hebben tot content. Zie ook de eerdere publicatie van HFN over de Digital Single Market.

De Europese filmindustrie is fel gekant tegen deze plannen, omdat ze vindt dat de Commissie daarmee de verdienmodellen van co-productie, distributie en vertoning om zeep helpt die juist gebaseerd zijn op het model van territoriale exclusiviteit. Volgens de sprekers in Sarajevo loopt filmfinanciering het meeste risico. Cruciaal onderdeel van de Europese filmfinanciering is onderlinge samenwerking aangezien diverse stakeholders investeren in Europese filmproducties, zoals omroepen, kabelaars, internetproviders, telecom en VoD platformen. De industrie vreest dat alleen de grote spelers als Netflix, Apple en Amazon zullen profiteren van een interne markt zonder grenzen. André Lange, voorheen hoofd van het Europees kennis- en onderzoeksinstituut Audiovsiual Observatory lichtte toe: ´Apple, Sony, Microsoft, Netflix and HBO have chosen countries where these kinds of obligations do not exist – Luxembourg, the Netherlands, UK or the Czech Republic – to establish their VoD services.´

Eén van de conclusies was om op zoek te gaan naar juridische en financiële maatregelen waarmee partijen die de nationale filmindustrie financieren, de samenwerking kunnen behouden en versterken.

Partner Screen International publiceerde vorige week een verslag

Alice Scheiuit

Alice Scheiuit studeerde Film- en TVwetenschap, volgde cursussen filmmarketing en journalistiek en is actief in research, redactie en communicatie: o.a. Universiteit Utrecht, MEDIADesk, Sanoma, VPRO, Cinekid, DDG marketing, Mediawijzer, Atria, Filmdepot, Uitgeverij de Graaf en HFN. Focust op: Media- & cultuurbeleid; Beeldvorming & storytelling; Jeugd & media.
Twitter @scheiuit LinkedIn /alicescheiuit

XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
Banner_GirlsNightOut_240x180
Banner-Verschrikkelijke Ikke 3
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
XX_COCO_BANNER(240x180)
Banner Cinejobs 240x180px