The MUMMY
NIEUWS - Achter de schermen

Kan het marktaandeel NL-film weer stijgen?

18 april 2017

Tijdens de maandelijkse CineTalks in VondelCS worden hete hangijzers uit de Nederlandse filmindustrie besproken. En geen heter hanghijzer dan het teruggelopen marktaandeel van de Nederlandse film. Dat stond dan ook afgelopen woensdag op de agenda.

In de afgelopen drie jaar zakte het aandeel Nederlandse speelfilms in de bioscoop van 20,8% naar 12,3%. Hoe komt dat, en vooral, wat is daar aan te doen? Om die vraag te beantwoorden had CineTalks een panel samengesteld met grote namen uit de film- en omroepwereld. Onder anderen Esmé Lammers, Martin Koolhoven en Willem Pruijssers gaven hun, soms ongezouten, mening.

Koolhoven stak meteen van wal door vraagtekens bij die neergang te zetten. Hij vond het ‘hysterisch’ om gelijk aan de noodrem te trekken. ‘Met één Gooische vrouwen erbij zit je gelijk een paar procenten hoger.’ Wel mist hij onder zijn collega filmmakers vaak echte ambitie. ‘Bij veel mensen is het vuur weg. Er wordt niet nagedacht hoe je een genre fris kunt houden om zo een groter publiek te vinden.’

Indirect was dat ook een verwijt aan zijn tafelgenoot Willem Pruijssers van Dutch FilmWorks. De distributeur van veel Nederlandse films werd verweten te gemakzuchtig in te zetten op meer van hetzelfde. Pruijssers bestreed dat. ‘Wij krijgen bijzonder weinig originele scenario’s binnen. Ideeën zat, maar een goed doorontwikkeld script kom ik niet vaak tegen. Als we dan eens iets goeds als Playboy Priest (van Rinkel Film en Hazazah) binnenkrijgen gaat bij ons echt de vlag uit, hoor.’

Pruijssers legde uit dat distributeurs veel minder geld uit te geven hebben en daardoor noodgedwongen minder risico kunnen nemen. De belangrijkste reden: piraterij. Toen iemand in de zaal daar laatdunkend op reageerde schoot de CEO van DFW uit zijn slof. ‘Piraterij heeft zoveel ellende veroorzaakt, en Popcorn Time was de dealbreaker. Ook mis ik de inkomsten uit dvd. Er is dus geen alternatief voor mij.’

Het Filmfonds was officieel niet vertegenwoordigd, maar hoofd Screen NL Frank Peijnenburg zat wel in de zaal en werd gevraagd op het podium plaats te nemen. Hij zag wel degelijk voldoende ambitie onder cineasten, ‘maar je kunt niet alle makers alle ruimte geven.’ Peijnenburg legde vervolgens uit hoe het Fonds de criteria voor ondersteuning voortdurend aanscherpt.

Het werd nog vol in het panel toen presentator Mirjam van Ansem ook producent Petra Goedings van Phanta Film vroeg plaats te nemen. Volgens Van Ansem had Goedings namelijk de oplossing voor het probleem van dalend bioscoopbezoek bedacht. Goedings begon vervolgens uit te leggen dat met een bezettingsgraad van 15% de Nederlandse bioscopen een potentieel van 85% onbezette stoelen onbenut laat. De klassieke filmmarketing vergeleek ze met het casino, en Pruijssers met een gokker in het groot. ‘Driehonderdduizend euro voor een campagne waarvan je niet weet of die werkt, je lijkt wel gek. Er is altijd publiek, maar hoe vind je dat? Door de massa te bewerken.’

Goedings is in zee gegaan met een drietal partners dat heel goed weet hoe je big data moet gebruiken. De truc is om via data je doelgroep heel exact te lokaliseren en die vervolgens te bombarderen met doelgerichte marketing. Goedings: ‘Je moet mensen bewegen om vooraf een product te kopen. Mijn partners gaan vervolgens bioscoopzalen uitkopen en die vullen met de mensen die we benaderd hebben.’

De producent wilde nog geen namen noemen, maar haar plannen klonken in elk geval ambitieus. De bioscoopbranche was helaas niet aanwezig om te reageren op het voorstel. Misschien maar beter ook, want ze kreeg van Goedings ook een veeg uit de pan: ‘De bioscopen zijn zo weinig innovatief.’ Saai was deze CineTalks in elk geval niet.  

 

Praatjes vullen geen stoelen, of toch wel? 

Mark van den Tempel

Mark van den Tempel covert als freelance publicist en documentairemaker al twintig jaar onderwerpen op het gebied van entertainment, kunst, architectuur en muziek voor tijdschriften (o.a. Nieuwe Revu, Filmkrant) en broadcasters. Sinds kort maakt hij ook promotiefilms voor bedrijven en culturele instellingen.
LinkedIn markvandentempel

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
XX_COCO_BANNER(240x180)
Banner Cinejobs 240x180px
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
Banner-Verschrikkelijke Ikke 3
Banner_GirlsNightOut_240x180
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1