The MUMMY
NIEUWS - Achter de schermen

Nieuwe brancheorganisatie VPS zet in op actievere rol

06 oktober 2015

En toen was daar plotseling een nieuwe brancheorganisatie voor filmproducenten: de VPS. Opgericht door Klaas de Jong en Bernard Tulp vanuit de frustratie dat de huidige overlegstructuren te weinig opleveren. De VPS moet een club worden die een veel actievere rol speelt bij zaken die in de filmbranche echt schuren. In het bijzonder piraterij, de auteursrechten, het beleid van het Filmfonds en het ontbreken van ‘incentives’ voor producenten.

‘Ik krijg die naam zelf nog amper uit mijn mond.’ Producent Klaas de Jong moet nog even wennen dat hij en Bernard Tulp een nieuwe club van producenten hebben opgericht: de Vereniging van Professionele Speelfilmondernemers. Bij De Jong en Tulp bestond al langer de behoefte aan een branchevereniging die meer met de vuist op tafel kon slaan als het ging om de belangenbehartiging van producenten.

Een persbericht van Filmproducenten Nederland waarin de organisatie zich distantieert van een actie van rechtenorganisatie SEKAM inzake piraterij, deed bij de heren de stoppen doorslaan. De SEKAM wil de overheid aansprakelijk stellen voor de enorme verliezen die de branche leidt door piraterij: er wordt immers niet opgetreden tegen overtreders.

Klaas de Jong: ‘We hebben met z’n allen geaccepteerd dat mensen gewoon stelen. Ik hoor dat ook in mijn omgeving: ‘Betalen doet toch niemand?’ Het idee dat consumenten buiten schot moeten blijven is echter idioot, er moet daarin een cultuuromslag komen. Je kunt heel gemakkelijk particuliere overtreders opsporen via hun IP-adres, daar worden in Amerika ook grote rechtszaken over gevoerd. Als je dat twee of drie keer doet weet iedereen wel hoe laat het is. Ik ben zelf een notoire hardrijder op de snelweg, maar zonder regels zou ik zelfs nog harder rijden. Doordat je boetes krijgt let je toch op.’

De branchevereniging van de entertainmentindustrie NVPI vindt nog meer partijen rond de tafel niet de oplossing. Paul Solleveld: ‘Het is een schande dat Popcorn Time bestaat, en er wordt hard aan gewerkt om dat te stoppen. Maar voor ons is de weg die we nu gekozen hebben beter dan oorlog voeren met de overheid. Die hebben we hard nodig om alle partijen aan tafel te krijgen.’

De actie van de beide producenten overvalt ook de FPN een beetje, aldus directeur Marjan van der Haar. ‘We zijn er niet in gekend, dus hebben er ook niet zoveel over te zeggen. We gaan ons er deze week nog over beraden. Beide heren hebben hun lidmaatschap nog niet opgezegd. Maar als ik lees wat ze willen, denk ik: dat doen wij ook allemaal.’
Van der Haar wil wel benadrukken hoe belangrijk de strijd tegen piraterij voor de FPN is. ‘Om de schade in de toekomst te beperken is overleg nodig met de overheid, de ISP’s en met rechthebbenden. Dit overleg gaat nu eindelijk plaatsvinden, daar is al tijden op aangestuurd. Het is noodzakelijk om in de toekomst de schade te beperken. Diensten als Popcorn Time moeten gestopt worden.'

Waarom willen De Jong en Tulp niet door met de FPN? De Jong: ‘Het is een heel gemêleerde club. Dat maakt het soms lastig om daarin te opereren, omdat er tegengestelde belangen kunnen zijn.’ Ze willen hun eigen organisatie liever klein houden: alleen producenten die minimaal twee keer een Gouden Film hebben gewonnen doen mee. De Jong: ‘Omdat je dan in elk geval mensen hebt die alles al eens doorlopen hebben en het ook op waarde kunnen schatten. In verenigingen krijgt iedereen stemrecht, en op een gegeven moment wordt de leerling sterker dan de meester. Dat leidt tot een gebrek aan slagvaardigheid. Je ziet dat overal, bijvoorbeeld ook in de makelaarsbranche: als er dan een tweede bijkomt neemt de daadkracht weer toe.’

Paul Solleveld denkt dat er niets mis is met de huidige daadkracht. ‘Er is een taskforce opgericht, die ook naar het aanpakken van overtreders wil kijken. De FPN is daar druk mee bezig, dus wij denken als brancheorganisatie: laten we dat nou even afwachten. Daar hebben we namelijk best goede hoop op, zeker als je kijkt naar wat in andere landen gebeurt. En niet nu met die claim gaan schermen, zoals SEKAM doet. Die lag er al, dus verbaasde het mij dat die tijdens het NFF nog eens extra werd benadrukt. Ik had alleen maar gehoord van het ministerie dat die claim juist weer even in de ijskast lag. Vandaar dat wij blijven focussen op de dialoog, waarbij we overigens niets uitsluiten.’

Klaas de Jong is ondertussen niet bang om al zijn tijd straks kwijt te zijn met zijn Vereniging van Professionele Speelfilmondernemers. ‘We gaan ons alleen focussen op de grote dossiers, de FPN houdt zich met oneindig veel dingen bezig. De focus moet echt liggen op de zaken die er toe doen voor de branche.’

Mark van den Tempel

Mark van den Tempel covert als freelance publicist en documentairemaker al twintig jaar onderwerpen op het gebied van entertainment, kunst, architectuur en muziek voor tijdschriften (o.a. Nieuwe Revu, Filmkrant) en broadcasters. Sinds kort maakt hij ook promotiefilms voor bedrijven en culturele instellingen.
LinkedIn markvandentempel

LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
Banner_GirlsNightOut_240x180
Banner Cinejobs 240x180px
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
Banner-Verschrikkelijke Ikke 3
XX_COCO_BANNER(240x180)