The MUMMY
NIEUWS - Achter de schermen

Piraterij: filmbranche verkiest overleg boven claim

30 september 2015

In een gezamenlijk persbericht laten de FPN (filmproducenten), de  NVPI (home entertainment distributeurs) en de NVF (filmdistributeurs) weten dat zij afstand nemen van het bericht dat het FD gisteren publiceerde over de aanpak van piraterij: Filmproducenten leggen schadeclaim neer bij overheid.

De claim waarover het FD schrijft, is neergelegd door rechtenorganisatie SEKAM (Stichting tot Exploitatie van Kabeltelevisierechten op Audiovisueel Materiaal). SEKAM vindt dat de overheid te weinig gedaan heeft tegen illegaal downloaden en daarom mede verantwoordelijk is voor geleden schade door de filmsector.

De FPN, NVPI en NVF benadrukken dat zij niet betrokken zijn bij de claim van SEKAM. De drie brancheorganisaties verkiezen juist overleg met de overheid. Momenteel zitten betrokken partijen met elkaar om tafel om oplossingen te vinden die toekomstige schade door piraterij moeten voorkomen.

“Wij zijn overigens wel van mening dat de overheid haar verantwoordelijkheid moet nemen om piraterij te bestrijden omdat de schade daarvan voor de industrie enorm oploopt door bijvoorbeeld Popcorn Time. Dat illegaliteit in het verleden ten onrechte is getolereerd, is schrijnend – hetgeen ook maakt dat claims dan ook nooit uitgesloten zijn - maar wij willen ons vooral richten op oplossingen in de nabije toekomst”

“In het overleg streven wij naar een voorlichtingscampagne en een samenwerking met overheid, ISP's en rechthebbenden om tot systemen te komen die nu onder meer in de UK en Denemarken ook uitgewerkt worden. Daar gaan wij op korte termijn over aan tafel. Wij willen dat illegaliteit uit Nederland wordt geweerd met een werkend handhavingskader waaronder mede is begrepen dat consumenten worden geleid naar legale content en worden afgehouden van illegaliteit. FPN, NVPI en NVF werken daarbij nauw samen met handhavingorganisatie BREIN. SEKAM is als organisatie daarbij nog niet aangesloten.”

FPN, NVPI en NVF zeggen er op gericht te zijn om zoveel mogelijk inkomsten veilig te blijven stellen om creatieve content te kunnen blijven maken in de toekomst.

Alice Scheiuit

Alice Scheiuit studeerde Film- en TVwetenschap, volgde cursussen filmmarketing en journalistiek en is actief in research, redactie en communicatie: o.a. Universiteit Utrecht, MEDIADesk, Sanoma, VPRO, Cinekid, DDG marketing, Mediawijzer, Atria, Filmdepot, Uitgeverij de Graaf en HFN. Focust op: Media- & cultuurbeleid; Beeldvorming & storytelling; Jeugd & media.
Twitter @scheiuit LinkedIn /alicescheiuit

Little-Men---HFN
CE2017-240x180-Banner-Ad copy
Vacature_banner_operations_coordinator_V5
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
Banner Cinejobs 240x180px
Dubbelspel_HFN_240x180