The MUMMY
NIEUWS - Achter de schermen

Puttnam voorspelt fusies in Europees distributieland

20 oktober 2015

De Europese distributiesector moet kritischer de blik naar binnen werpen, minder behoudend zijn ten aanzien van windows en open staan voor pan-Europese fusies. Dat stelt Lord David Puttnam, voorzitter van de FDA (Film Distributor's Association), de Engelse evenknie van de NVF (Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs).

Puttnam, die dertig jaar geleden als producent startte, deed zijn uitspraken vorige week in een interview met vakblad Screen Daily. Hierin deelt hij zijn visie op de impact van Digital Single Market (DSM): een Europa zonder digitale grenzen. Dit ideaal van de Europese Commissie dat in mei aangekondigd werd,  is inmiddels op volle stoom vooruit richting realisatie. Het plan heeft veel protest vanuit de filmsector gekregen. Het zou de filmfinancieringsmodellen om zeep helpen. Puttnam, die deze ontwikkeling ook met argusogen volgt, zegt in Screen Daily zijn mening na een “bemoedigend” gesprek bij de Europese Commissie te hebben bijgesteld. Hij verwacht inmiddels dat het zo’n vaart niet zal lopen. Wel zal de sector moeten anticiperen op de veranderingen die de DSM teweeg zal brengen in het filmdistributielandschap.

Zo acht hij het onvermijdelijk dat het financieringsmodel gebaseerd op het principe van territoria, vernieuwd moet worden. De sector zal een overgangsperiode van misschien wel tien jaar moeten incalculeren.

 

Daarnaast voorspelt hij grote fusies in distributieland. Aan Screen Daily vertelt hij: “Persoonlijk vind ik dat de Europese distributie sector te gefragmenteerd is. Er moet een zekere mate van eenheid komen. Ik hoop dat er enkele betekenisvolle fusies plaats vinden onder Europese distributeurs.” Alleen al het feit dat de meeste distributeurs die aan de top opereren, in essentie vooral “single-generation lifestyle” bedrijven zijn, is volgens Puttnam een valide argument daarvoor. De sector en de politiek zouden zich moeten buigen over de vraag wat het voor distributeurs interessant zou maken om een distributeur uit een ander Europees land te kopen. Wellicht kan wettelijk ingrijpen, zoals bijvoorbeeld de wetswijziging in 2003 die producenten in staat stelde om copyright te verwerven, zorgen voor een krachtig verleidingsinstrument.

Puttnam roept in het interview de sector op om haar traditionele aannames tegen het licht te houden. De vraag of deze aannames nog wel houdbaar zijn, is niet legitiem meer. Daarvoor gaan de veranderingen in de huidige digitale omgeving te snel. In plaats daarvan zou de vraag moeten zijn of ze wel toekomstbestendig zijn. Als voorbeeld noemt Puttnam de windows. “Je kunt niet aan de ene kant volhouden dat het bij de bioscoopervaring in essentie draait om een ‘immersive’ ervaring, en tegelijkertijd blijven vasthouden aan een exact afgemeten exclusiviteitperiode. Dat laatste doet er dan totaal niet meer toe.”

Lees hier het hele artikel van Screen Daily

 

Alice Scheiuit

Alice Scheiuit studeerde Film- en TVwetenschap, volgde cursussen filmmarketing en journalistiek en is actief in research, redactie en communicatie: o.a. Universiteit Utrecht, MEDIADesk, Sanoma, VPRO, Cinekid, DDG marketing, Mediawijzer, Atria, Filmdepot, Uitgeverij de Graaf en HFN. Focust op: Media- & cultuurbeleid; Beeldvorming & storytelling; Jeugd & media.
Twitter @scheiuit LinkedIn /alicescheiuit

XX_COCO_BANNER(240x180)
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
Banner Cinejobs 240x180px
Banner_GirlsNightOut_240x180
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
Banner-Verschrikkelijke Ikke 3