The MUMMY
NIEUWS - Beurzen & Festivals

Bero Beyer wordt het nieuwe gezicht van IFFR

06 mei 2015

De laatste pitch kwam voor rekening van Bero Deyer, directeur van het IFFR.

Hij schetste het beeld van een festival dat in 45 jaar tijd veel heeft bereikt, en dat nu op de drempel van een tijd is aangekomen.

Het vermaarde festival voor de artistieke film is erin geslaagd een enorm publiek op te bouwen en aan zich te binden. En dat rondom films waarin geen grote sterren zitten en die vaak zijn gemaakt door beginnende filmmakers. Wat het festival heeft bewezen is dat het de experience is die het speciaal maakt, aldus Beyer.

Om het festival een stap verder te brengen en een publiek te vinden voor bepaalde films buiten het festival om, heeft het festival IFFR Live ontwikkeld. Dat is het vertoning van films in meerdere bioscopen in Europa terwijl de vertoning in Rotterdam tijdesn het festival plaatsvindt. De betrokkenheid van het publiek wordt vergroot door de mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de filmmakers na afloop van de vertoning.

In 2016 vonden er vijf IFFR Live sessies plaats in 17 landen. Dat bleek een groot succes. De uitdaging zat hem, volgens Beyer, vooral in de rechten waardoor bijvoorbeeld een day and date release in Frankrijk problematisch bleek.

Op de vraag van Michael Gubbins of IFFR Live self supporting kan zijn, antwoordde Beyer dat het initiatief voorlopig niet zonder subsidie kan. Hij kon het echter niet laten een toekomst te schetsten waarin je een heel festival kan opzetten zoals IFFR Live uitvoert: live, verspreid over een groot aantal verschillende locaties en met een interactie met het publiek. Hoewel de verleiding op de loer ligt om de rol van de distributeurs over te nemen als het de uitbreng van een film betreft, wil Beyer zich echter vooral positioneren als de faciilitator.Foto: Bero Beyer

 

Mark van den Tempel

Mark van den Tempel covert als freelance publicist en documentairemaker al twintig jaar onderwerpen op het gebied van entertainment, kunst, architectuur en muziek voor tijdschriften (o.a. Nieuwe Revu, Filmkrant) en broadcasters. Sinds kort maakt hij ook promotiefilms voor bedrijven en culturele instellingen.
LinkedIn markvandentempel

17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
Banner Cinejobs 240x180px
CE2017-240x180-Banner-Ad copy
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
Banner_VerschrikkelijkeIkke3_240x180
Banner_GirlsNightOut_240x180
XX_COCO_BANNER(240x180)
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2