The MUMMY
NIEUWS - Beurzen & Festivals

Cannes-jury kiest voor verrassende winnaars

22 mei 2016

Even gloorde de hoop dat Paul Verhoeven een mooie prijs uit Cannes mee naar huis zou nemen. Maar de jury koos onverwacht voor een andere veteraan: Ken Loach en zijn I, Daniel Blake. Ook de overige prijswinnaars waren verrassend te noemen.

Met een jury blijft het lastig voorspellen. Dat bewees de 69ste editie van het filmfestival van Cannes maar weer eens. Het hele festival lang was er één torenhoge favoriet: Maren Ade’s Toni Erdmann. Maar afgezien van de al eerder uitgereikte Fipresci-prijs won de Duitse komedie met onder meer Hadewych Minis uiteindelijk niets.

Twee van de onder critici laagst scorende films gingen wel met grote prijzen naar huis. It’s Only the End of the World van Xavier Dolan won de Grand Prix, de tweede prijs. En Olivier Assayas kreeg de regieprijs voor Personal Shopper.

Maar de Gouden Palm ging dus naar Ken Loach en zijn I, Daniel Blake. Een veilige keuze, want Loachs sociale drama over de strijd van een werkloze timmerman voor een uitkering was een publieksfavoriet gebleken. Maar heel avontuurlijk was de bekroning niet te noemen. Loach treedt met deze Palm toe tot het selecte groepje van dubbele winnaars, waartoe ook de gebroeders Dardenne en Michael Haneke behoren.

Een mooi succes was er ook voor The Salesman, het Iraanse wraakdrama van de regisseur van A Seperation, Asghar Farhadi. Hij kreeg de prijs voor het beste script, zijn hoofdrolspeler Shahab Hosseini ontving de Palm voor beste acteur. Beste actrice was Jaclyn Jose voor haar rol in Ma' Rosa van de Filippijnse regisseur Brillante Mendoza. De juryprijs ten slotte ging naar Andrea Arnold voor haar goed ontvangen road movie American Honey.

foto: Na The Wind that Shakes the Barley opnieuw een Gouden Palm voor Ken Loach (Cineart) 

Voor een compleet overzicht van de winnaars in alle programma’s, kijk hier.

Mark van den Tempel

Mark van den Tempel covert als freelance publicist en documentairemaker al twintig jaar onderwerpen op het gebied van entertainment, kunst, architectuur en muziek voor tijdschriften (o.a. Nieuwe Revu, Filmkrant) en broadcasters. Sinds kort maakt hij ook promotiefilms voor bedrijven en culturele instellingen.
LinkedIn markvandentempel

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
CE2017-240x180-Banner-Ad copy
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
Vacature_banner_operations_coordinator_V5
Little-Men---HFN
Banner Cinejobs 240x180px
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
Dubbelspel_HFN_240x180