The MUMMY
NIEUWS - Beurzen & Festivals

CineEurope: big data, onbekend maar zeker niet onbemind

21 juni 2016

Big data; niemand lijkt er meer om heen te kunnen. Ook bedrijven actief in de bioscoopsector niet. Maar of iedereen wel weet wat het precies is en wat je er mee kunt, is de grote vraag. Er zijn in ieder geval genoeg exploitanten op zoek naar antwoorden zo bleek uit de opkomst bij het seminar Data-Driven Innovation in Cinema tijdens de eerste dag van CineEurope

Het grote probleem bij seminars en sessies over big data is dat niemand nou eens duidelijk uitlegt wat big data analyse betekent voor bioscopen en filmdistributeurs. En nog belangrijker hoe je als exploitant heel eenvoudig kunt beginnen met het verzamelen van data die later geanalyseerd kunnen worden. Dat was ook precies wat er schortte aan het seminar op maandagochtend. Alle panelleden gingen er eigenlijk min of meer van uit dat die kennis al aanwezig is.

Het betekent echter niet dat er geen goede waardevolle opmerkingen werden gemaakt. William Palmer van Movio pleitte voor een veel betere samenwerking tussen distributeurs en exploitanten en niet zonder reden. ‘Op het moment dat een film in de bioscoop draait, is de marketingafdeling van de distributeur alweer bezig met de volgende film. Exploitanten en distributeurs zouden op twee momenten in de campagne moeten samenwerken; op het moment dat de film het theater nog in moet gaan én op het moment dat de film draait.’ Palmer zei daarmee eigenlijk dat de partners in business veel meer voor elkaar zouden kunnen betekenen. Daarmee legde hij – waarschijnlijk onbedoeld – een link met de discussie over efficiency tijdens het seminar eerder op de dag.

Jammer genoeg werd er vervolgens niet op ingegaan of exploitanten überhaupt wel bereid zijn de kennis over hun klanten te delen met distributeurs. Of zien zij het als de kip met de gouden eieren waar ze voorlopig nog lekker op blijven zitten?

Als het aan de Spaanse country manager van het Mexicaanse Cinépolis, Fernando Evole ligt schuilt de business van big data bedrijven zoals ShowTime en Movio vooral in het verkopen van (anonieme) data aan derden. Of distributeurs daar ook toe moeten worden gerekend, werd niet helemaal duidelijk. Exploitanten moeten, zo benadrukte Evole, er in ieder geval altijd voor blijven zorgen dat ze er zelf ook wat aan hebben.

Warner Bros.’ Tonis Kiis maakte nog een interessante vergelijking met weersvoorspelling. ‘Het weer wordt anno 2016 met complexe computerprogramma’s voorspeld, maar dat wil niet zeggen dat de weerman het altijd juist heeft. Dat moet de sector ook niet vergeten’, aldus de vice president strategy van de Hollywoodstudio.

Er valt nog veel te ontdekken op het vlak van big data, zoveel is wel duidelijk na het seminar. Maar dat het een niet meer weg te denken onderdeel van de industrie is, werd misschien wel het beste geïllustreerd door William Palmer van Movio. Hij vertelde dat het aantal klanten met een loyaliteitenpas in de VS door accountants wordt gezien als een asset van bioscoopondernemingen. Daarmee heeft data over de bioscoopklant opeens nog meer waarde gekregen.

Round table, big dataseminar Data-Driven Innovation in Cinema   Foto: Tanja van Rooden

Jeroen Huijsdens

Filmliefhebber Jeroen Huijsdens werkt al sinds 1994 in de Nederlandse filmsector. In 1999 begon hij met zijn bedrijf Filmtaal. Jeroen is sinds de oorsprong betrokken bij Holland Film Nieuws. Hij is tevens de drijvende kracht achter Filmdepot.nl. Jeroen is gefascineerd door de digitale revolutie en de impact ervan op de (inter)nationale entertainmentsector.
Website www.filmtaal.nl / Twitter @JeroenHuijsdens / Linkedin jeroenhuijsdens

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
Dubbelspel_HFN_240x180
Little-Men---HFN
CE2017-240x180-Banner-Ad copy
Banner Cinejobs 240x180px
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
Vacature_banner_operations_coordinator_V5