The MUMMY
NIEUWS - Beurzen & Festivals

CineEurope: de toekomst van cinema draait blijkbaar om efficiency

21 juni 2016

Afscheid nemen doe je niet onopgemerkt moet Jeffrey Katzenberg gedacht hebben. En dus wist hij tijdens het seminar The Future of Cinema de aandacht op te eisen met enkele rake observaties.

Het moet worden toegegeven, Jeffrey Katzenberg is een man die heel duidelijk weet te maken als er ergens iets aan schort. Dat bleek ook tijdens het eerste drukbezochte seminar van CineEurope op maandagochtend. ‘We blew it on 3D’, aldus Katzenberg die CineEurope voor de laatste maal bezocht als baas van filmstudio DreamWorks Animation. Volgens hem was het duidelijk dat de consument bereid is een extra prijs te betalen voor goede 3D. ‘Maar toen kwamen er ook filmmakers en studio’s die voor het snelle geld gingen. We zijn daardoor als sector het vertrouwen van het publiek kwijtgeraakt in 3D. Ik ben er erg teleurgesteld in geraakt’, aldus Katzenberg.

De terugtredende baas van DreamWorks Animation vormde samen met Jan Bernhardsson, CEO van Nordic Cinema Group, Paul Donovan, CEO van Odeon Cinemas en David Passman, CEO van het Amerikaanse keten Carmike Cinemas een panel dat, onder leiding van moderator Michael Gubbins, sprak over The Future of Cinema.

Aangezien Odeon te koop staat en Carmike wordt overgenomen door AMC, moest het tijdens dit seminar ook wel gaan over de consolidatie die de bioscoopsector internationaal in zijn greep houdt. De sector is het strijdtoneel geworden van grote ketens die worden overgenomen door nog grotere ketens. Dat heeft onmiskenbaar een grote invloed op de sector.

Odeons Paul Donovan relativeerde het proces door de vergelijking met de telecomindustrie te maken. Ook daar heeft zich een enorme consolidatie voltrokken. Toen Michael Gubbins vervolgens vroeg of er in een volwassen markt nog wel voldoende ruimte is voor groei, was het Carmike’s David Passman die zei dat er volgens hem nog voldoende efficiency te behalen valt. Is het niet bij de onderhandelingen met studio’s over de condities en bij leveranciers op het vlak van het inkopen van diensten en producten, dan toch zeker wel op organisatieniveau: ‘Elke organisatie heeft tenslotte maar een CEO nodig!’

Maar ook hier was het Jeffrey Katzenberg die de scherpste observatie wist te maken toen het onderwerp verschoof naar wat nu al hét thema van CineEurope 2016 lijkt te zijn: het leren kennen van de klant. ‘Hollywoodstudo’s geven net zo veel geld uit aan het maken van films als aan het marketen ervan. En elke keer begint men opnieuw. Dat is totaal niet efficiënt.’ Dus moeten studio’s en exploitanten echt veel beter gaan samenwerken om efficiency te bereiken, en dat kan dankzij big data en goed gebruik van mobile devices die iedere consument tegenwoordig heeft. ‘De klant echt leren kennen zodat je hem aanbevelingen kunt doen. Dat zou pure winst zijn’, aldus Katzenberg.

Jeffrey Katzenberg, round tableJeffrey Katzenberg   Foto: Tanja van Rooden

Jeroen Huijsdens

Filmliefhebber Jeroen Huijsdens werkt al sinds 1994 in de Nederlandse filmsector. In 1999 begon hij met zijn bedrijf Filmtaal. Jeroen is sinds de oorsprong betrokken bij Holland Film Nieuws. Hij is tevens de drijvende kracht achter Filmdepot.nl. Jeroen is gefascineerd door de digitale revolutie en de impact ervan op de (inter)nationale entertainmentsector.
Website www.filmtaal.nl / Twitter @JeroenHuijsdens / Linkedin jeroenhuijsdens

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
Dubbelspel_HFN_240x180
CE2017-240x180-Banner-Ad copy
Snatched_nl_ss_240x180_exhibitor_static_NOW
Banner Cinejobs 240x180px
Vacature_banner_operations_coordinator_V5
Little-Men---HFN