The MUMMY
NIEUWS - Beurzen & Festivals

CineEurope: Event Cinema blijft het kleine broertje, maar groeit wel

24 juni 2015

Voor het tweede opeenvolgende jaar werden op de beursvloer van CineEurope zogeheten Focus Sessions georganiseerd. Sessies met als doel om de bezoekers van de trade show een zekere inhoudelijke verdieping te kunnen bieden. Van de twee sessies die dinsdag 23 juni, de tweede dag van CineEurope, werden georganiseerd, leverde echter alleen die over Event Cinema inhoudelijk nog nieuwe inzichten op.

Zo bleek uit de focus session dat Event Cinema, ook wel bekend als de markt van alternatieve content, in 2014 uitgroeide tot een business waarin wereldwijd 300 miljoen dollar werd omgezet. Dat bleek althans uit de introductie van Melissa Cogavin van de Event Cinema Association (ECA). Ter vergelijking: in 2014 werd er door bioscopen wereldwijd zo'n 36,4 miljard dollar aan bioscoopkaartjes voor films verkocht. Event cinema mag internationaal dan een bescheiden rol spelen, de omzet groeide wel met 35% ten opzichte van 2013, aldus de cijfers van de ECA. Internationaal koploper was het Verenigd Koninkrijk met een marktaandeel van 3,2%, terwijl Frankrijk op zijn beurt een groei van maar liefst 76,7% realiseerde ten opzichte van het voorgaande jaar.

Uit de paneldiscussie, die onder meer werd bijgewoond door Johnny Carr, content manager van Vue Entertainment uit Engeland, John Lewis van Broadway Cinema uit Engeland en John Bullen content manager van Sony Digital Cinema, kwamen verder geen al te grote verassingen voort.

CineEurope Focus Session
Het panel tijdens de Focus Session

Duidelijk werd wel dat Event Cinema vooralsnog het kleine broertje is en blijft van filmvertoning, maar dat de kinderziektes er wel uit zijn. En dat event cinema wel een blijvende positie heeft ingenomen in het bioscoopaanbod. Grant Carlton van het Amerikaanse Fathom Events wist het in dat opzicht nog het meest treffend te omschrijven: ' Event cinema has developed from a gap filler to an event on it's own.'

De voornaamste conclusie was misschien echter wel die van Johnny Carr van Vue, die stelde dat de voorstellingen in het kader van Event Cinema echt anders benaderd dienen te worden dan reguliere films. Carr; ' We try to recreate the theatre experience.' Of, zoals Melissa Cogavin van de ECA vaststelde: ' It's not enough to put the tv on the big screen, you need to add eperience.'

Gabrielle Kardol

Gabriëlle Kardol is webmanager van de Holland Film Nieuws site. Zij beheert het CMS systeem en zorgt ervoor dat de website goed blijft draaien. Daarnaast verzorgt zij de nieuwsbrief en content voor de website. Gabriëlle is werkzaam bij image, een bureau dat de visuele identiteit van bedrijven versterkt door middel van creatieve concepten, beelden (fotografie en film) en grafische ontwerpen (online en offline).
Website www.image-lisse.nl Linkedin /gabrielle-kardol

Gabriëlle Kardol is webmanager van de Holland Film Nieuws site. Zij beheert het CMS systeem en zorgt ervoor dat de website goed blijft draaien. Daarnaast verzorgt zijn de nieuwsbrief en content voor de website. Gabriëlle is werkzaam bij image, een bureau dat de visuele identiteit van bedrijven versterk door middel van creatieve concepten, beelden (fotografie en film) en grafische ontwerpen (online en offline). - See more at: http://www.hollandfilmnieuws.nl.mach3test.com/redacteuren/#7
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
XX_COCO_BANNER(240x180)
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
Banner_VerschrikkelijkeIkke3_240x180
CE2017-240x180-Banner-Ad copy
Banner Cinejobs 240x180px
Banner_GirlsNightOut_240x180
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2