The MUMMY
NIEUWS - Beurzen & Festivals

CineEurope: Katzenberg neemt afscheid van CineEurope met nieuwe films

21 juni 2016

De eerste dag van de CineEurope begon gisteren met een afscheid. Het is namelijk de laatste editie waar Jeffrey Katzenberg zijn opwachting zal maken. De DreamWorks Animation-topman treedt af nu zijn animatiestudio onderdeel wordt van het Comcast-mediaconcern. Nog eenmaal nam hij met de aanwezigen het nieuwste DreamWorks-product door

Voor de vaste CineEurope bezoekers zal het nog wennen worden, want Katzenberg is al decennia een rotsvaste aanwezigheid op de beurs. Hij bracht er Shrek en How to Train Your Dragon en was vaak te vinden in paneldiscussies over de stand van zaken van het filmbedrijf. Maandagochtend nog was hij scherp over hoe Hollywood in zijn ogen de 3D-revolutie eigenhandig had laten verzanden.

Zoals HFN al eerder meldde ontving een lichtelijk geëmotioneerde Jeffrey Katzenberg een CineEurope Life Achievement Award, waarna de conventie hem uitzwaaide met een overzicht van veertig trouwe dienstjaren in de (animatie-)cinema. Vlak daarvoor had Jeffrey nog zijn nieuwste twee animatiefilms gepresenteerd. Trolls vertelt het verhaal van een twee heel verschillende trolletjes die een gevaarlijke reis moeten ondernemen om hun vriendjes uit handen van trol-etende reuzen te redden.

De film van het Shrek-team heeft een score gevuld met bekende popliedjes van uiteenlopende artiesten als Simon & Garfunkel en Gorillaz, een muzikale dominantie die nog eens wordt onderstreept met de deels zingende hoofdrol van Justin Timberlake. Oktober in Nederlandse bioscopen. Verder weg is Boss Baby, waarin een zevenjarige probeert te achterhalen wie die merkwaardige, stoer pratende baby is die alle aandacht in het huis komt opeisen. Katzenbergs laatste woorden gingen heel typerend over cinema: het script van Shrek 5 was namelijk verdomd goed geworden. We zullen hem nog missen.

Katzenberg
Jeffrey Katzenberg    Foto: Tanja van Rooden.

Mark van den Tempel

Mark van den Tempel covert als freelance publicist en documentairemaker al twintig jaar onderwerpen op het gebied van entertainment, kunst, architectuur en muziek voor tijdschriften (o.a. Nieuwe Revu, Filmkrant) en broadcasters. Sinds kort maakt hij ook promotiefilms voor bedrijven en culturele instellingen.
LinkedIn markvandentempel

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
Banner Cinejobs 240x180px
CE2017-240x180-Banner-Ad copy
Little-Men---HFN
Vacature_banner_operations_coordinator_V5
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
Dubbelspel_HFN_240x180
Snatched_nl_ss_240x180_exhibitor_static_NOW