The MUMMY
NIEUWS - Beurzen & Festivals

CineEurope: Sony gaat vooral voor origineel werk

23 juni 2016

Aan het einde van een CineEurope-dag vol interessante presentaties was het aan Sony om woensdagavond de aanwezigen nog een laatste keer te enthousiasmeren.

Wat opviel aan de Sony presentatie was het grote aantal originele producties. Van alle majors is dit degene die zich het minst bedient van sequels en remakes. Zo ging de voorstelling van start met twee thrillers en een animatiefilm die het niet moeten hebben van naamsbekendheid maar volledig plot driven zijn. In The Shallows wordt surfer Blake Lively op een rost vastgepind door een witte haai die haar niet naar het veilige strand wil laten zwemmen. En in de door Sam Raimi geproduceerde Don’t Breathe worden twee jonge inbrekers geterroriseerd door de blinde man in wiens huis ze denken een simpele slag te kunnen slaan.

‘Hebben jullie snacks bij je?’ vroeg president international distribution Steven O’Dell de zaal. ‘Want na deze film lusten jullie die vast niet meer.’ Hij doelde op Sausage Party, een animatiefilm, bedacht door Seth Rogen, die met etenswaren doet wat Ted met knuffelberen deed: er een R-rated komedie van maken. De snacks in kwestie leren namelijk door schade en schande hun doel in het leven: opgepeuzeld te worden door mensen.

Natuurlijk had Sony toch ook wel een enkele sequel of remake in de aanbieding. In die eerste categorie viel Ron Howards derde Dan Brown-verfilming: Inferno. Ditmaal is onder meer Florence het decor van de speurtocht van Robert Langdon (reprise van Tom Hanks) naar een moordenaar die zijn zinnen heeft gezet op een groot doelwit: de complete wereldbevolking.

Regisseur Antoine Fuqua kwam hoogst persoonlijk zijn remake van de klassieke western The Magnificent Seven introduceren. Hij vertelde over de enorme invloed van het origineel op zijn werk, en had een boodschap voor de zaal. Terwijl hij zijn mobiel omhoog hield zei hij: ‘Hier films op bekijken is een zonde.’ Hij werd beloond met het stevigste applaus van de avond.  

Fuqua gebruikte oude filmlenzen om zijn western te draaien. Ang Lee gaat juist de andere kant op. Voor Billy Lynn’s Long Halftime Walk hanteerde de regisseur van Life of Pi technieken die nog volop in ontwikkeling zijn als 120 fps en 4K-rendering. Het bijzondere is dat Lee die hoogwaardige techniek niet gebruikt voor spektakel, maar juist om een intiem verhaal te vertellen over een getraumatiseerde Amerikaanse soldaat.

Met twee sciencefictionfilms kwam er bijna een einde aan de Sony-presentatie. Regisseur Denis Villeneuve liet vanaf de set van Blade Runner weten dat zijn aanstaande film Arrival een eerbetoon aan Close Encounters of the Third Kind is. En inderdaad, het verhaal over een briljante linguïste (Amy Adams) die door haar regering wordt opgedragen om te tolken voor pas gelande aliens had Spielberg kunnen verzinnen.

Sony toonde tevens exclusieve beelden van het romantische sf-spektakel Passengers. Daarin moeten Chris Pratt en Jennifer Lawrence zich moederziel alleen zien te redden in een immens ruimteschip.

Tot slot betrad regisseur Paul Feig van Ghostbusters het podium in Barcelona om het publiek te trakteren op enkele scènes uit zijn nieuwe film.

Sony, Paul Feig     Paul Feig (foto: Tanja van Rooden)

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
Vacature_banner_operations_coordinator_V5
Dubbelspel_HFN_240x180
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
CE2017-240x180-Banner-Ad copy
Little-Men---HFN
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
Banner Cinejobs 240x180px