The MUMMY
NIEUWS - Beurzen & Festivals

CineEurope: ‘The name above the door is only as good as the people on the floor.’

23 juni 2016

Matthew Wilson is de voormalige designer van de winkels van Prêt a Manger, de zeer succesvolle ready-to-eat keten uit Engeland. Wat Wilson deed bij CineEurope? Hij was er op uitnodiging van Coca-Cola om bioscoopexploitanten uit te leggen waarom het bedrijf zo enorm succesvol is. En wat bioscopen er van zouden kunnen leren.

Het is inmiddels een goede gewoonte geworden van hoofdsponsor Coca-Cola om experts uit andere takken van sport een frisse blik te laten werpen op de cinemasector. Dit jaar had Corinne Thibaut, international director cinema & leisure van The Coca-Cola Company Matthew Wilson van Prêt a Manger uitgenodigd.

Pret a Manger werd in 1983 opgericht en heeft wereldwijd inmiddels 374 vestigingen. Die zitten verspreid over het Verenigd Koninkrijk, de VS, Frankrijk, Hong Kong en de Verenigde Arabische Emiraten. In 2013 boekte het bedrijf meer dan 500 miljoen Pond omzet. Dan kun je wel van een succes story spreken.

Wilson ging opmerkelijk genoeg niet eens zo uitgebreid in op de wijze waarop design tot het succes van Prêt a Manger heeft geleid. Hij wilde de exploitanten vooral meegeven dat ze het DNA van de organisatie niet moeten verloochenen. Weet trouw aan jezelf en de klanten. Als dat goed en consequent doorklinkt in de bedrijfsvoering, komt dat vanzelf ook terug in het design en de inrichting van bioscopen, beweerde Wilson.

Enkele tips die hij exploitanten meegaf waren onder meer: houd rekening met de leefpatronen die in de maatschappij bestaan; verrijk het leven van de consument, hinder het niet én zie de concurrentie niet als een vijand maar een vriend. Je leert van elkaar en houdt elkaar scherp. Ook hield hij het publiek voor: ‘Als je mensen goede service en kwaliteit geeft, komen mensen vanzelf terug. Dan heb je eigenlijk helemaal geen loyaliteitenprogramma nodig.’

In het seminar zou het gaan om het belang van én het juiste gebruik van branding en design voor bioscopen. Maar toen Jones werd gevraagd wat de factor is die het meeste het succes van Pret-a-manager bepaalt, wees hij komisch genoeg toch naar het personeel. ‘The name above the door is only as good as the people on the floor.’

CocaCola seminar met Matthew JonesMatthew Wilson (foto: Tanja van Rooden)

Jeroen Huijsdens

Filmliefhebber Jeroen Huijsdens werkt al sinds 1994 in de Nederlandse filmsector. In 1999 begon hij met zijn bedrijf Filmtaal. Jeroen is sinds de oorsprong betrokken bij Holland Film Nieuws. Hij is tevens de drijvende kracht achter Filmdepot.nl. Jeroen is gefascineerd door de digitale revolutie en de impact ervan op de (inter)nationale entertainmentsector.
Website www.filmtaal.nl / Twitter @JeroenHuijsdens / Linkedin jeroenhuijsdens

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
Dubbelspel_HFN_240x180
Vacature_banner_operations_coordinator_V5
Little-Men---HFN
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
Banner Cinejobs 240x180px
Snatched_nl_ss_240x180_exhibitor_static_NOW
CE2017-240x180-Banner-Ad copy