The MUMMY
NIEUWS - Beurzen & Festivals

CineEurope: UNIC-president vraagt om meer aandacht voor waarde van bioscoop

23 juni 2015

De Europese Commissie verliest de grote en onderscheidende waarde van film en bioscoopvertoning te veel uit het oog door te vaak alleen te kijken naar het succes van populaire internetdiensten. Dat was de politieke statement die UNIC-president Phil Clapp maakte gedurende zijn industry address tijdens de officiële opening van CineEurope op maandag, de eerste dag van de Europese bioscoopconventie.

Volgens Clapp staan copyrightregelgeving en contractvrijheid onder druk als gevolg van de ingrijpende plannen van de Europese Commissie om te komen tot een Digital Single Market (DSM) in Europa, al nam Clapp die term in Barcelona opvallend genoeg niet in de mond. Met zijn opmerking wilde Clapp niet alleen de politiek in Brussel een signaal afgeven, maar ook de aanwezige vertegenwoordigers van de sector zelf, zoals exploitanten en distributeurs, toch echt attenderen op het in zijn ogen dreigende gevaar. Maar de aanwezigen leken te zeer bezig te zijn met andere zaken, daarmee het signaal afgevend dat het toch vooral UNIC en andere brancheverenigingen zijn die de strijd namens de sector met de Europese Commissie moeten aangaan.

Een positief, regionaal politiek signaal kwam tijdens de openingsceremonie van Jordi Sellas, directeur cultuur en media van de Catalaanse overheid. Hij maakte melding van een interessante nieuwe overheidsmaatregel waarbij telecomoperateurs in Catalonië gedwongen worden geld te storten in een fonds. Het geld wordt gebruikt om de av-sector in Catalonië van een impuls te voorzien.

Het inzetten van belastingmaatregelen om bioscoopbezoek te stimuleren, was ook een van de thema's van Richard Paltry, president van de Franse bioscoopexploitantenorganisatie FNCF (La Fédération Nationale des Cinémas Français). Hij was de persoon die dit jaar de keynote address mocht uitspreken. Paltry besteedde onder meer aandacht aan de vorig jaar ingevoerde Franse maatregel om het bioscoopbezoek onder kinderen te stimuleren. Het leidde tot een prijsdaling van vier euro voor tickets voor kinderen onder de veertien. Volgens Paltry leidde het tot een stijging van het marktaandeel van 17 naar 21%. Hoewel de Franse voorman niet wilde nalaten piraterij en de copyrightwetgeving te noemen als belangrijke thema voor de industrie, bleek overduidelijk dat de verschuivende interesses en veranderend mediagebruik van kinderen en jongeren volgens hem minstens zo belangrijk zijn.

CineEurope Phil ClappUNIC President Phil Clapp

CineEurope is de Europese vakbeurs voor bioscoopondernemers en filmdistributeurs. De beurs, die dit jaar voor de vierde maal in Barcelona plaatsvindt, duurt nog tot en met donderdag 24 juni.

Gabrielle Kardol

Gabriëlle Kardol is webmanager van de Holland Film Nieuws site. Zij beheert het CMS systeem en zorgt ervoor dat de website goed blijft draaien. Daarnaast verzorgt zij de nieuwsbrief en content voor de website. Gabriëlle is werkzaam bij image, een bureau dat de visuele identiteit van bedrijven versterkt door middel van creatieve concepten, beelden (fotografie en film) en grafische ontwerpen (online en offline).
Website www.image-lisse.nl Linkedin /gabrielle-kardol

Gabriëlle Kardol is webmanager van de Holland Film Nieuws site. Zij beheert het CMS systeem en zorgt ervoor dat de website goed blijft draaien. Daarnaast verzorgt zijn de nieuwsbrief en content voor de website. Gabriëlle is werkzaam bij image, een bureau dat de visuele identiteit van bedrijven versterk door middel van creatieve concepten, beelden (fotografie en film) en grafische ontwerpen (online en offline). - See more at: http://www.hollandfilmnieuws.nl.mach3test.com/redacteuren/#7
XX_COCO_BANNER(240x180)
Banner Cinejobs 240x180px
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
Banner_GirlsNightOut_240x180
Banner-Verschrikkelijke Ikke 3