The MUMMY
NIEUWS - Beurzen & Festivals

Dankwoord Sandra den Hamer uitreiking Gouden Kalf Cultuurprijs 2015

25 september 2015

Ik ben vereerd, zeer vereerd en vind het eigenlijk ook te veel eer. Naast mij hier horen al mijn collega’s, met wie ik de afgelopen jaren heb mogen werken. Want het geheim van het succes zit (net als bij de film) natuurlijk in de kwaliteit van het team, in de mensen die het doen.

Omdat het de cultuurprijs is, wil ik het toch even met u over de filmcultuur hebben. Ik heb 1 minuut.

Filmcultuur is meer dan film. We zeggen vaak tegen elkaar: het gaat goed met de Nederlandse film. Dat is zo.

We maken meer films, er is meer geld, we maken mooie films, we werken steeds internationaler, en onze Nederlandse films reizen over de hele wereld.

En met het marktaandeel van de Nederlandse film zit het ook wel goed, al gebiedt de eerlijkheid natuurlijk te zeggen dat dat komt door een paar succesvolle kaskrakers.

Niks mis mee… integendeel: petje af voor al die ondernemers – distributeurs, producenten, exploitanten – die risicodragend investeren in het filmklimaat in Nederland.

Dus het gaat goed met de Nederlandse film. Maar gaat het ook goed met onze filmcultuur?

Is er in Nederland sprake van een levendige filmcultuur, waarin we denken, schrijven, lezen en praten over film?

Een levendige en rijke filmcultuur is een filmcultuur waarin we veel én veel verschillende films kunnen zien. Waarin we ons laten inspireren door de wereld om ons heen, maar ook door dat wat van ver komt of van vroeger is.

Dat doen we natuurlijk op festivals zoals hier, een bruisend en energiek festival waar we trots op mogen zijn. Maar achter de schermen - nog naijlend van de bezuinigingen van een aantal jaren geleden - worden de festivals door kunst en vliegwerk bij elkaar gehouden.

In de bioscopen en theaters in het land staat de filmdistributie en filmvertoning onder druk. Ik vertel u niets nieuws.

We moeten op oppassen dat het aanbod niet verschraalt, dat er ruimte blijft voor artistieke films (op het wereldpodium zijn Nederlandse films per definitie artistiek !), dat er ruimte blijft voor de auteursfilms, voor films uit andere werelddelen (die overigens steeds dichterbij komen), voor klassiekers, voor het experiment en voor de films van de toekomst.

Filmdistributie en filmvertoning kunnen we niet aan de markt alleen overlaten. Want daar in die theaters en in die bioscopen (commercieel of niet), daar zit uw publiek.

En dat publiek zit natuurlijk ook voor de televisie (al sinds jaar en dag een onmisbare partner voor de film), en – heel veel – op internet (als het maar legaal is..).

We moeten meer investeren in de vertoning, in ons publiek. Dat vraagt om innovatieve strategieën en nieuwe partnerships.

Over publiek gesproken: we moeten ook zorgen voor het publiek van de toekomst. Kinderen zien voor ze naar school gaan, al vaak honderden uren film. Op school leren ze lezen en rekenen, maar leren ze niet hoe ze films moeten kijken, hoe ze beelden moeten lezen.

Om de generaties na ons ‘visueel geletterd’ te maken, pleit ik ervoor – en vele collega’s met mij, zowel uit de culturele sector als uit het onderwijs – om filmeducatie op te nemen in het onderwijscurriculum van de toekomst.

En dan zou ik u nog lang kunnen vertellen over het belang van het cinematografisch erfgoed, een chique woord voor de films die vandaag in première gaan, maar gisteren al in onze collectie zaten. Waarvoor we moeten zorgen zodat ze volgend jaar of over 10 of 100 jaar ook nog te zien zijn. Ik kan u uren vertellen over restaureren, digitaliseren, migreren, en zelfs over het invriezen van films, maar dat doe ik graag een andere keer…

De Nederlandse film kan alleen gedijen in een bloeiende filmcultuur.

Filmvertoning, filmdistributie, filmeducatie en zorg voor ons erfgoed verdienen meer aandacht en steun dan we ze nu geven.

Kortom er is nog genoeg werk aan de winkel. En gelukkig: er zijn plannen en ideëen genoeg.

Ik zie deze prijs dan ook niet als een beloning maar als een aanmoediging!

Riet Zegers

Riet Zegers is uitgever van Holland Film Nieuws en verantwoordelijk voor de eindredactie en advertentieverkoop. Met haar bedrijf Filmplan verzorgt zij de programmering van diverse bioscopen en filmtheaters door het hele land. Daarnaast houdt Filmplan zich bezig met een breed scala aan filmgerelateerde projecten (o.a. het uitgeven van het adresboek).
Website www.filmplan.nl / Linkedin riet-zegers

Little-Men---HFN
Vacature_banner_operations_coordinator_V5
CE2017-240x180-Banner-Ad copy
Banner Cinejobs 240x180px
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
Dubbelspel_HFN_240x180
Snatched_nl_ss_240x180_exhibitor_static_NOW