The MUMMY
NIEUWS - Beurzen & Festivals

Dick Maas noemt falen Prooi ‘een raadsel.’

27 oktober 2016

Met een cast- en crewreünie van de komische thriller Amsterdamned (1988) ging gisteren in Kriterion Amsterdam het gelijknamige festival feestelijk van start. Er werd veel gelachen op het podium en tijdens de voorstelling, maar ook werd even stilgestaan bij de teleurstellende resultaten van Maas’ nieuwste, Prooi.

Festivaldirecteur Jan Doense was erin geslaagd om een grote groep medewerkers van Amsterdamned bij elkaar te krijgen, zodat ruim twintig man het podium opkwam. Van de acteurs waren onder meer Monique van de Ven, Hidde Maas en Serge-Henri Valcke van de partij, terwijl Huub Stapel een videoboodschap had opgestuurd. Amsterdamned was destijds met een miljoen bezoekers een enorme klapper voor Maas.

Voorafgaand aan de voorstelling haalde de regisseur en zijn hoofdrolspeelster herinneringen op. Monique van de Ven bekende spijt te hebben dat ze niet de hoofdrol in De Lift had aangenomen. Op de set van Amsterdamned bleek ze voor alles te porren behalve één ding... Maas: ‘Er was een stunt die ze niet wou doen, en dat was een sigaret roken. Dat was iets principieels. We hebben dat toen opgelost met nootjes, maar dat zag er toch een beetje suf uit.’ Dat het met Van de Vens principes wel meeviel bleek tijdens de vertoning, toen Monique tot algehele hilariteit in een andere scène wel gewoon een sigaret opstak.

Jan Doense bracht een gevoelig onderwerp toch even ter sprake, de slechte resultaten van Maas’ meest recente film Prooi. Doense: ‘Toch echt vintage Dick Maas. Wat is er mis met het hedendaags publiek dat ze niet naar Prooi willen?’ Maas bleef het antwoord schuldig. ‘Het is eigenlijk voor iedereen een raadsel. Het publiek dacht wellicht dat het een film was waarin een leeuw alleen maar mensen afslacht, maar dat is het helemaal niet. Wie het weet mag het zeggen, maar ik denk dat veel mensen spijt hebben dat ze niet zijn gaan kijken.’

Toen oud-UPI directeur Max van Praag iedereen opriep om Prooi alsnog te gaan bekijken, ‘want het is een ontzettend leuke film', had Dick Maas een ontnuchterende boodschap. ‘Vanavond was de laatste kans, vanaf morgen draait hij bijna nergens meer. De bioscoopbusiness is keihard in Nederland. Wanneer iets de eerste week niet scoort gaat hij al direct naar kleinere theaters. Daarna is hij verdwenen.’

Prooi ging twee weken geleden in première op 99 schermen. Hij is nu nog in 9 zalen te zien. Amsterdamned – het festival duurt nog tot en met morgen, en wordt herhaald in Kino, Rotterdam als Rotterdamned.    

Medewerkers aan Amsterdamned nemen het applaus in ontvangst (HFN)

Mark van den Tempel

Mark van den Tempel covert als freelance publicist en documentairemaker al twintig jaar onderwerpen op het gebied van entertainment, kunst, architectuur en muziek voor tijdschriften (o.a. Nieuwe Revu, Filmkrant) en broadcasters. Sinds kort maakt hij ook promotiefilms voor bedrijven en culturele instellingen.
LinkedIn markvandentempel

Aantal reacties: 1
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
Charles 30-10-2016 om 17:41 uur
Prooi heeft geen bekende acteurs. Niet dat dat altijd moet maar het acteren van de hoofdrolspelers in de trailer deed bij mij het licht al uit. En dan die "leeuw". Net niet interessant genoeg voor het grote publiek, ben ik bang. Willen we geld voor (grote) en betere films hebben dan moeten we het aanpakken zoals de Engelsen het doen: grote studio's bouwen, belasting voordelen en mensen omscholen voor de filmindustrie. Pinewood Studios laat al enkele jaren zien hoe dat werkt. Ze flikken het zelfs in landen waar helemaal geen filmindustrie is. De Engelse film stelt op zich ook niet veel voor, maar Hollywood komt wel naar Engeland om alle grote films daar te draaien en veel geld uit te geven. Pinewood is zelfs weer in staat om in Engelse filmproducties te investeren.
Snatched_nl_ss_240x180_exhibitor_static_NOW
Dubbelspel_HFN_240x180
Banner Cinejobs 240x180px
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
Vacature_banner_operations_coordinator_V5
Little-Men---HFN
CE2017-240x180-Banner-Ad copy