The MUMMY
NIEUWS - Beurzen & Festivals

EFA 2016 is feestje in somber klimaat

10 december 2016

Vanavond huldigt de European Film Academy de Europese kwaliteitscinema met de uitreiking van de European Film Awards. Maar het is een feestje met guur weer buiten. De betere Europese film heeft het steeds moeilijker om een groot internationaal publiek te vinden.

Dat is althans is de conclusie van een analyse in nota bene The Hollywood Reporter van deze week. Het vakblad constateert wat de Europese filmwereld eigenlijk al een tijdje weet. Bescheiden gebudgetteerde kwaliteitsfilms van eigen bodem komen steeds moeilijker over de grenzen.

De gemiddelde in de EU geproduceerde film weet 2,5 buurlanden te bereiken, terwijl de gemiddelde Amerikaanse productie tien verschillende Europese landen aandoet. Zo’n 63 procent van de Europese waar komt zelfs nooit over de grens. Nederland kan daar over meepraten, want recente kwaliteitstitels als Publieke werken, Knielen op een bed violen en Beyond Sleep wachten nog steeds op significante Europese uitbreng.

Natuurlijk zijn er succesverhalen te melden, maar feit is dat een goedlopende Europese film al snel Engels gesproken is en mede mogelijk gemaakt werd door Amerikaans geld. Maar hoe Europees is dan nog een Room, vanavond een van de vijf nominaties voor beste Europese Film? Dat uitgerekend Pierce Brosnan, ster in vele Europees-Amerikaanse coproducties, de European Achievement in ontvangst neemt is wat dat betreft veelzeggend.  

Overal kampen de lokale filmindustrieën met teruglopende investeringen van Europese broadcasters en toenemende concurrentie van online streaming-diensten. En wat als straks grote Europese publiekstrekkers als Haneke, Almodovar, Verhoeven, Loach en Leigh hun laatste film gemaakt hebben? Laten we hopen dat tegen die tijd een nieuwe generatie filmtalent de zorgwekkende trend heeft gekeerd. Misschien begint die victorie vanavond al een beetje.

 EFA 2016: sombere gezichten? (Cineart) 

Mark van den Tempel

Mark van den Tempel covert als freelance publicist en documentairemaker al twintig jaar onderwerpen op het gebied van entertainment, kunst, architectuur en muziek voor tijdschriften (o.a. Nieuwe Revu, Filmkrant) en broadcasters. Sinds kort maakt hij ook promotiefilms voor bedrijven en culturele instellingen.
LinkedIn markvandentempel

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
Banner_GirlsNightOut_240x180
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
Banner Cinejobs 240x180px
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
XX_COCO_BANNER(240x180)
Banner-Verschrikkelijke Ikke 3