The MUMMY
NIEUWS - Beurzen & Festivals

Hoofdprijs Berlijn naar vluchtelingendocu

21 februari 2016

In een Berlijnse competitie met weinig echte uitschieters won de film met het meest relevante thema. De documentaire Fuocoammare (Fire at Sea) van Gianfranco Rosi ging terecht met de Gouden Beer naar huis. De Nederlandse documentaire Strike a Pose won een tweede plek als publieksfavoriet.

Een aantal van de Berlijn-winnaars heeft al een Nederlandse distributeur. Cineart heeft Fuocoammare aangekocht en kan op veel aandacht gaan rekenen. Niet alleen is het thema van bootvluchtelingen op Lampedusa urgent, de film is ook nog eens van uitzonderlijk hoge kwaliteit. Rosi woonde een jaar op het piepkleine Middellandse Zee-eiland en brengt de cultuurbotsing tussen vluchtelingen en eilandbewoners met veel nuance in beeld.

foto: Trine Dyrholm en Gianfranco Rosi met hun Beren (Berlinale)

The Commune wordt door September Film uitgebracht. Hoofdrolspeelster Trine Dyrholt (The Legacy) won een beste actrice-Beer voor haar rol van moeder die in een Deense commune midden jaren zeventig door haar echtgenoot wordt ingeruild voor een jongere vrouw. De prijs voor beste acteur ging naar het Tunesische drama Hedi over een man die zich verzet tegen een uithuwelijking. Bosnische Oscarwinnaar Danis Tanovic deed goede zaken door de Zilveren Beer te winnen voor zijn virtuoze emsemblefilm Death in Sarajevo.

Onder de documentaires was er een Nederlands succes te melden. Strike a Pose van Ester Gould en Rijer Zwaan kreeg de tweede publieksprijs. Hierin brengen de makers de dansers bijeen van Madonna’s legendarische Blond Ambition-tour uit 1990. Dan was er ook nog Nederlands succes in de jeugdselectie Generation Kplus. De korte film Ninnoc van Niki Padidar won een speciale vermelding, net als de worsteldocumentaire Young Wrestlers van Mete Gümüran.

Voor een overzicht van alle prijzen, klik hier https://www.berlinale.de/media/pdf_word/service_7/66_ifb/66_Berlinale_Awards.pdf.  

Mark van den Tempel

Mark van den Tempel covert als freelance publicist en documentairemaker al twintig jaar onderwerpen op het gebied van entertainment, kunst, architectuur en muziek voor tijdschriften (o.a. Nieuwe Revu, Filmkrant) en broadcasters. Sinds kort maakt hij ook promotiefilms voor bedrijven en culturele instellingen.
LinkedIn markvandentempel

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
Banner Cinejobs 240x180px
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
Banner-Verschrikkelijke Ikke 3
XX_COCO_BANNER(240x180)
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
Banner_GirlsNightOut_240x180