The MUMMY
NIEUWS - Beurzen & Festivals

IBC Cinema 2020: Big, Event, Experience

22 september 2015

Begin september vond in de Amsterdamse RAI weer de International Broadcasting Convention (IBC) plaats, de vakbeurs voor professionals in de creatieve industrie en entertainment. Tijdens het seminar Cinema 2020: Seeing Future Business Today deelde een panel van marktleiders en pioniers hun toekomstvisie. Tijdens de sessie waarin de vraag hoe bioscopen weer in contact komen met het publiek centraal stond, voerden de buzzwoorden 'big’, 'event' en 'experience' de boventoon. De sector is zich actief aan het herbezinnen op de herpositionering van bioscopen naar multi-sector entertainment locaties. Een brede categorie met niet alleen blockbusters (vijfentwintig franchises in 2020!) en event cinema, zoals live opera- en gaming-vertoningen, maar ook met ook speciaal gemaakte films voor 4D stoelen, HDR, VR, hologram en ‘immersive’.

Zo beschouwt Odeon (grootste keten in Europa) het bioscoopwezen op de eerste plaats als een hospitality business. CCO Ian Shepherd: 'Niet de tv of smartphone is onze concurrent, maar al het andere waarmee je een vrije avond kunt vullen.' Odeon zette recent een Innovation Lab op voor kennisuitwisseling rond social media, ticketing en gamification en test inmiddels vijf ideeën uit. Dankzij die nieuwe focus op betere service en consumenten verleiden om vaker terug te komen, steeg Odeons boxoffice met 14%.

Ook was er een presentatie over het duizelingwekkend aantal verschillende types premium-schermen: wereldwijd 2.500 van totaal 144.000 schermen.
Opvallend was ook de presentatie van Coca-Cola, die op de ontwikkelingen inspringt met de sponsoring van de live streams van de League of Legends videogames-competitie in Amerika en Europa. Niet alleen richt het bedrijf zich daarmee specifiek op tieners, ook laat het weer een heel nieuwe visie op de functie van bioscopen zien: namelijk die van de bioscoop als social playground.

Met dank aan Patrick von Sychowski.

 

 

Alice Scheiuit

Alice Scheiuit studeerde Film- en TVwetenschap, volgde cursussen filmmarketing en journalistiek en is actief in research, redactie en communicatie: o.a. Universiteit Utrecht, MEDIADesk, Sanoma, VPRO, Cinekid, DDG marketing, Mediawijzer, Atria, Filmdepot, Uitgeverij de Graaf en HFN. Focust op: Media- & cultuurbeleid; Beeldvorming & storytelling; Jeugd & media.
Twitter @scheiuit LinkedIn /alicescheiuit

17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
Banner-Verschrikkelijke Ikke 3
Banner Cinejobs 240x180px
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
Banner_GirlsNightOut_240x180
XX_COCO_BANNER(240x180)
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1