The MUMMY
NIEUWS - Beurzen & Festivals

Meepraten met de makers op IDFA

17 november 2015

Ook dit jaar biedt het International Documentary Festival Amsterdam weer volop gelegenheid voor het publiek om met de makers en gasten in discussie te gaan. Het IDFA gaat aanstaande woensdag van start met de première van Tom Fassaerts nu al veelbesproken A Family Affair.

Weinig internationale festivals zijn zo laagdrempelig als het gaat om interactie tussen makers en publiek dan het IDFA. Dat zal deze editie niet anders zijn. Na de meeste vertoningen krijgt het publiek de kans na te praten met de regisseur en, indien aanwezig, personages uit de documentaires in de honderden Q&A’s die het festival organiseert.

Daarnaast organiseert IDFA ook 36 zogenaamde Extended Q&A’s waar dieper op het onderwerp van de film wordt ingegaan met een expert en betrokkenen of, zoals in het themaprogramma Sounds Real, juist wordt gepraat over de vorm van de film.

Zo zal Twan Huys schrijfster Naomi Klein interviewen naar aanleiding van de klimaatdocumentaire This Changes Everything. Boris Diettrich gaat in het kader van de film Democracy in gesprek met Europarlementariër Jan Albrecht over het belang van privacywetgeving. En Mart Smeets ondervraagt regisseur Jørgen Leth over de modernisering van sport naar aanleiding van Pelota II.

Naast deze uitgebreide nagesprekken worden er twee masterclasses georganiseerd. Op 19 november geeft Suzanne Raes, regisseur van de muziekdocumentaire Boudewijn de Groot - Come Closer, inzicht in haar werkwijze. En op 20 november licht hoofdgast Errol Morris zijn IDFA-top 10 en eigen werkwijze toe in een lezing.

Voor de professionele IDFA-gast zijn er volop mogelijkheden tot netwerken. Voor hun worden van 19 tot en met 25 november zeven zogenaamde industry talks georganiseerd in de Rode Zaal van de Brakke Grond. Hierin wordt dieper ingegaan op uiteenlopende onderwerpen als impact-evaluatie, co-producties en geluidsdesign vanuit een professionele invalshoek. Daarnaast vinden verschillende industry sessions plaats in het NH Carlton Hotel, waar dit jaar voor het eerst een Industry Office voor professionele gasten van IDFA is gevestigd.

Alle acht voorstellingen van A Family Affair op het IDFA zijn inmiddels uitverkocht, ongetwijfeld het gevolg van een geslaagd publiciteitsoffensief van regisseur Fassaert en zijn familie. Woensdag zijn er al diverse landelijke voorpremières, waarna de documentaire de dag erna in twaalf steden te zien zal zijn. Een week later komen daar nog vier steden bij.

Mark van den Tempel

Mark van den Tempel covert als freelance publicist en documentairemaker al twintig jaar onderwerpen op het gebied van entertainment, kunst, architectuur en muziek voor tijdschriften (o.a. Nieuwe Revu, Filmkrant) en broadcasters. Sinds kort maakt hij ook promotiefilms voor bedrijven en culturele instellingen.
LinkedIn markvandentempel

35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
Snatched_nl_ss_240x180_exhibitor_static_NOW
Banner Cinejobs 240x180px
Dubbelspel_HFN_240x180
Vacature_banner_operations_coordinator_V5
CE2017-240x180-Banner-Ad copy
Little-Men---HFN