The MUMMY
NIEUWS - Beurzen & Festivals

Ruud Schuurman niet verbaasd over winst Sinterklaasfilm

03 oktober 2015

Het was een van de meer opmerkelijke uitverkiezingen bij het Gouden Kalveren Gala: de publieksprijs voor De club van Sinterklaas & het pratende paard. Regisseur Ruud Schuurman weet echter dat hij trouwe fans heeft.

Toen De club van Sinterklaas & het pratende paard een nominatie verwierf als een van de drie mogelijke winnaars van de Abraham Tuschinski Fonds Gouden Kalf van het Publiek, werd de jeugdfilm vooral als outsider neergezet. Groot was dan ook de verrassing toen vrijdagavond bekend werd gemaakt dat producent Tom de Mol het Gouden Kalf mee naar huis mocht nemen.

Tegenover HFN legt regisseur Ruud Schuurman uit waarom de winst voor hem minder onverwacht kwam dan voor veel anderen. ‘Ik snap wel dat mensen het curieus vinden, maar als je puur naar de cijfers kijkt heb je best veel films die dezelfde aantallen bezoekers hebben. Dan ben je al niet zo kansloos als het lijkt. En wij hebben gewoon veel fans. Kortom: we hadden goede hoop.’

Fan die duidelijk massaal gestemd hebben, iets wat bij beter bezochte films als Michiel de Ruyter en Gooische vrouwen dus niet is gebeurd. Schuurman: ‘Ik denk dat mensen die Gooische vrouwen goed vinden niet zo geïnteresseerd zijn in het filmfestival. En dan ook niet gaan stemmen, zo simpel werkt het.’

Inclusief België erbij hebben vorig jaar 360.000 mensen De club van Sinterklaas & het pratende paard bezocht. ‘In België had de film bijna 120.000 bezoekers. Dat is geloof ik sinds de tijd van Dick Maas in de jaren '80 niet meer gebeurd met een Nederlandse film.’

Voor Schuurman zelf is het een leuke opsteker, want zijn andere film dit jaar, De Masters, kreeg geen enkele nominatie. ‘Ik vind het heel leuk voor de Sinterklaas-film, en er wordt ook heel enthousiast op gereageerd. Als je met die kinderen in de zaal zit, is het ook een soort feest, zo vlak voor 5 december. Als je dat meemaakt snap je veel beter waarom kinderen er fan van zijn. Dan merk je pas hoe dat leeft.’

Over twee weken gaat De club van Sinterklaas & de verdwenen schoentjes in première. 

 

Mark van den Tempel

Mark van den Tempel covert als freelance publicist en documentairemaker al twintig jaar onderwerpen op het gebied van entertainment, kunst, architectuur en muziek voor tijdschriften (o.a. Nieuwe Revu, Filmkrant) en broadcasters. Sinds kort maakt hij ook promotiefilms voor bedrijven en culturele instellingen.
LinkedIn markvandentempel

17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
Banner Cinejobs 240x180px
Dubbelspel_HFN_240x180
Vacature_banner_operations_coordinator_V5
Little-Men---HFN
CE2017-240x180-Banner-Ad copy