The MUMMY
NIEUWS - In beeld

Andrew Myers van Everyman Cinemas: 'De industrie wordt gedreven door angst.’

11 april 2014

‘Het element van welkom zijn, je ergens comfortabel voelen. De bioscoopindustrie is dat gevoel kwijtgeraakt. Het contact met de klant. Wij willen dat gevoel weer terughalen.’ Het zijn de woorden van Andrew Myers, CEO van Everyman Cinemas, een bioscooponderneming met een tiental bioscopen in Londen, Leeds en het zuidwesten van Engeland.

Myers doet de uitspraken in het kader van De toekomst van cinema, het project dat Holland Film Nieuws is gestart omdat het volgend jaar precies 120 jaar geleden is dat de eerste bioscoopvoorstelling van de gebroeders Lumière plaatsvond.

In het interview laat Myers onder meer zijn licht schijnen op de technische innovaties die de bioscoopsector de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Myers: 'De industrie is momenteel erg techniekgedreven. We worden gedreven door de angst dat mensen niet meer naar de film willen als de techniek niet steeds beter en beter wordt.’

'Er was vorig jaar een conferentie over digitale cinema. Daar spraken alle technici over de toekomst van licht en geluid. Ik zei toen dat het de klant helemaal niet uitmaakt. Wij hebben de nieuwste projectoren van Sony, maar het kan mijn klanten niks schelen. Ze weten niet wat 2K en 4K is. Er is maar een klein percentage van de mensen die het ziet als er iets niet klopt. Mensen zeggen niet of ze het geluid of het beeld geweldig vonden, maar of ze de film goed of slecht vonden,’ aldus Myers.

Het project De toekomst van cinema laat deskundigen uit de (inter)nationale filmsector én met personen daarbuiten vanuit hun werkveld een blik werpen op de trends en ontwikkelingen waar bioscopen en filmtheaters mee te maken hebben of krijgen.
Personen die nog aan bod komen zijn onder meer Anita Elberse, schrijfster van het boek Blockbusters, Dave Monk van de European Digital Cinema Forum (EDCF), Mark de Quervain voormalig sales- en marketingdirecteur van Vue Cinemas en Eddy Duquenne, CEO van Kinepolis.

De interviews worden op diverse manieren beschikbaar gesteld. Een selectie wordt in verkorte uitvoering in het blad geplaatst. Voor de uitgebreide, digitale versies is een abonnement beschikbaar. Ga naar http://www.hollandfilmnieuws.nl/de-toekomst-van-cinema voor meer informatie.


Andrew Myers, foto Tanja van Rooden

Jeroen Huijsdens

Filmliefhebber Jeroen Huijsdens werkt al sinds 1994 in de Nederlandse filmsector. In 1999 begon hij met zijn bedrijf Filmtaal. Jeroen is sinds de oorsprong betrokken bij Holland Film Nieuws. Hij is tevens de drijvende kracht achter Filmdepot.nl. Jeroen is gefascineerd door de digitale revolutie en de impact ervan op de (inter)nationale entertainmentsector.
Website www.filmtaal.nl / Twitter @JeroenHuijsdens / Linkedin jeroenhuijsdens

XX_COCO_BANNER(240x180)
Banner Cinejobs 240x180px
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
Banner_GirlsNightOut_240x180
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
Banner-Verschrikkelijke Ikke 3
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1