The MUMMY
NIEUWS - In beeld

Bioscoopbezoek 2014 blijft gelijk

06 januari 2015

Het bioscoopbezoek in Nederland is het afgelopen jaar vrijwel gelijk gebleven vergeleken met het bezoek in 2013. In 2014 werden de bioscopen en filmtheaters in Nederland 30,8 miljoen keer bezocht. Er werd in totaal 250 miljoen euro omgezet met kaartverkoop. Ook dat was min of meer gelijk aan de omzet uit 2013. De cijfers werden bekendgemaakt door Hajo Binsbergen, vice-voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF) in het Amsterdamse Pathé Tuschinski. Daar waren onder meer bioscoopondernemers, filmdistributeurs en speelfilmproducenten bijeen voor de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie van de brancheverenigingen NVB en NVF.

Om precies te zijn werden er in het afgelopen jaar door Nederlandse bioscopen, filmtheaters en arthouses 30.757.595 bezoeken geregistreerd. In 2013 waren dat er 30.818.225 bezoeken. Dat betekende een geringe daling van 0,2%. De totale recette kwam uit op 249.882.391 euro. Een jaar eerder werd er 249.507.650 euro omgezet. Dat was een stijging van 0,2%. De kerncijfers zijn hier te downloaden.

De best bezochte film van 2014 was Gooische vrouwen 2. De film trok bijna 1,2 miljoen bezoekers. De film werd gevolgd door The Hobbit: The Battle of the Five Armies (833.448 bezoeken) en The Hunger Games: Mockingjay - Part I (673.659). Kijkend naar de omzet, dan komt The Wolf of Wall Street op de derde plaats (670.755 bezoeken). De diverse toplijsten zijnhier te downloaden.

De arthouses en filmhuizen kenden een lichte stijging naar 2.428.060 Bezoeken (2013: 2.355.000 bezoeken, +3%). In de filmhuizen deden Boyhood en The Grand Budapest Hotelhet goed met meer dan 100.000 bezoeken. De best bezochte Nederlandse film in filmhuizen was Dorsvloer vol confetti met 34.068 bezoeken (op een totaalbezoek van 79.184).

Het marktaandeel van het bezoek aan de Nederlandse film bleef in 2014 gelijk aan 2013 met 21%. In totaal kwamen ruim 6,4 miljoen bezoekers voor Nederlandse films naar de bioscoop.

Jeroen Huijsdens

Filmliefhebber Jeroen Huijsdens werkt al sinds 1994 in de Nederlandse filmsector. In 1999 begon hij met zijn bedrijf Filmtaal. Jeroen is sinds de oorsprong betrokken bij Holland Film Nieuws. Hij is tevens de drijvende kracht achter Filmdepot.nl. Jeroen is gefascineerd door de digitale revolutie en de impact ervan op de (inter)nationale entertainmentsector.
Website www.filmtaal.nl / Twitter @JeroenHuijsdens / Linkedin jeroenhuijsdens

Banner_GirlsNightOut_240x180
XX_COCO_BANNER(240x180)
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
Banner Cinejobs 240x180px
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
Banner-Verschrikkelijke Ikke 3