The MUMMY
NIEUWS - In beeld

Cinema2020: De olifant profiteert van de muis

24 maart 2016

Hoe ga je creatief om met windows in een snel veranderende industrie, en wat is de rol van video on demand? Wendy Bernfeld van Rights Stuff denkt dat een snelle vertoning op het kleine scherm gunstig is voor de beheerders van het grote scherm.

Er worden steeds meer films geproduceerd en de meesten komen in de bioscoop. Het geld wordt daar nog steeds voor het grootste gedeelte verdiend. Maar in het ecosysteem groeit het aandeel van kleine muis video on demand, en dat is goed nieuws voor de bioscoop-olifant, zo zei Wendy Bernfeld op Cinema2020. Zij is oprichter en managing director van Rights Stuff en is gespecialiseerd in aankoop van content, distributie en strategisch advies over rechtenbeheer voor zowel traditionele als digitale platforms.

Video on demand in alle vormen en windows hoeft geen bedreiging te zijn voor de inkomsten van de bioscoopexploitant. Integendeel, aldus Bernfeld, want het zorgt voor cross-promotie voor de film. Momenteel wordt veel geëxperimenteerd met vod waarbij de film online wordt aangeboden voor, tijdens of vlak na de bioscooprelease. En allemaal om word of mouth te creëren voor de film. Zo werd de film Code Girl (over meiden die leren coderen) een week gratis via YouTube beschikbaar gesteld om daarna betaald in een bioscoop te komen.

Traditionele windows zijn nog steeds de regel, maar volgens Bernfeld mogen die regels af en toe gebroken worden bij specifieke films en in specifieke regio’s. Jonger publiek houdt internationaal gezien ook van een film op groot doek. Ze zijn echter wel selectiever welke film ze groots willen beleven.

Experimenten in het verleden zijn slecht bevallen, maar toen werd niet genoeg samengewerkt, aldus Bernfeld. En dan heeft ze het voornamelijk over een eerlijke verdeling van de opbrengsten, de grootste angst van bioscoopexploitanten.

Er moet vooral over gediscussieerd worden. En dat gebeurt ook, volgens Bernfeld, bijvoorbeeld over het fenomeen Screening Room, het initiatief van Sean Parker (Napster, Facebook) waarbij consumenten voor vijftig dollar (en een set top box) nieuwe films in de huiskamer kunnen bekijken terwijl ze ook in de bioscoop draaien. Een percentage van de opbrengsten is bedoeld voor de exploitant in de regio waar de film in de bioscoop draait.

Of dit kannibalisme is of de redding van de industrie, daar is het laatste woord nog niet over gezegd, weet Bernfeld, maar zij denkt dat iedereen baat heeft bij de cross-promotie en een flexibelere houding over windows.Foto: Wendy Bernfeld.

Jan van Houten is een groot muziek en filmliefhebber die van zijn hobby zijn beroep probeert te maken. Vooral werkzaam in Hilversum bij diverse omroepen en radiostations, maar ook regelmatig te vinden in bioscoopzalen.
Twitter @janvhouten Linkedin /janvanhouten

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
Banner_GirlsNightOut_240x180
CE2017-240x180-Banner-Ad copy
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
XX_COCO_BANNER(240x180)
Banner Cinejobs 240x180px
Banner_VerschrikkelijkeIkke3_240x180
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2