The MUMMY
NIEUWS - In beeld

Cinema2020: Is digitale cinema wel bij de tijd?

23 maart 2016

Oké, de bioscopen zijn inmiddels allemaal digitaal. Maar dat betekent niet dat de industrie op de lauweren mag rusten, zo bepleitte Michael Gubbins tijdens zijn keynote op Cinema2020.

Michael Gubbins is medeoprichter van SampoMedia, een bedrijf dat zich bezighoudt met publieksbereik, on-demand aanbod en andere cross-mediale veranderingen in film, kunst en media. In zijn keynote schetste Gubbins een wereld waarin ontwikkelingen zich razendsnel aandienen en waarin de consument steeds moeilijker te bereiken is. Volgens Michael Gubbins moeten de komende dagen tijdens het congres vooral gaan over het samenspel tussen toegang tot filmcontent, beleving van de consument en de interactie tussen aanbieder en klant.

 

  Foto: Michael Gubbins.

Gubbins heeft het antwoord op de vraag of digitale cinema al bestaat, naar eigen zeggen, in een envelop zitten. Het antwoord is ‘ja’. Maar alles bestaat momenteel uit enen en nullen, zo beargumenteert hij. Het probleem is alleen dat niet iedereen dat beseft. De analoge wereld is verdwenen, alles is digitaal.

De ontwikkeling gaat zo razendsnel, dat het is alsof we een bewegend doelwit moeten raken, aldus Gubbins. Het productieproces van een film is vijf jaar en moet dan overleven in een wereld die per maand verandert.  Hij vergelijkt het maken van een film met de zwangerschapstijd van een olifant en de levensverwachting van een eendagsvlieg.

De culturele cohesie die bestond in het analoge tijdperk is verdwenen, door het internet. Door de opkomst van Facebook, YouTube en andere vormen van social media is de aandacht van de moderne consument verdeeld. Vroeger hadden we minder te doen, tegenwoordig is onze culturele agenda overvol, concludeert Gubbins. Daarom moet de filmbranche de consument een reden geven om de deur uit te gaan. Om ze iets te geven wat ze elders niet kunnen beleven. En de consument is als een kind: hij wil alles meteen, maar eist ook authenticiteit en exclusiviteit. Gubbins raadt de zaal aan om goed na te denken welk publiek ze willen bereiken en vooral hoe. Cinema is wel digitaal, maar er wordt nog niet digitaal genoeg gedacht.

Jan van Houten is een groot muziek en filmliefhebber die van zijn hobby zijn beroep probeert te maken. Vooral werkzaam in Hilversum bij diverse omroepen en radiostations, maar ook regelmatig te vinden in bioscoopzalen.
Twitter @janvhouten Linkedin /janvanhouten

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
Banner_GirlsNightOut_240x180
CE2017-240x180-Banner-Ad copy
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
Banner Cinejobs 240x180px
Banner_VerschrikkelijkeIkke3_240x180
XX_COCO_BANNER(240x180)
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2