The MUMMY
NIEUWS - In beeld

Consumptiesocioloog Hans Dagevos hoopt dat bioscopen veranderen

17 februari 2015

Dat het buffet voor bioscopen een onmisbare bron van inkomsten blijft, ziet consumptiesocioloog Hans Dagevos van Wageningen Universiteit niet veranderen. Maar hij hoopt wel dat het aanbod wordt aangepast. ‘Het wordt hoog tijd dat daar wat aan wordt gedaan, en dan met name in de grotere bioscopen. Het is vrijwel alleen maar ongezond spul dat je ziet en producten van de grote fabrikanten.’ Dat stelde de wetenschapper tijdens het gesprek in het kader van het interviewproject De toekomst van cinema.

Volgens Dagevos valt er veel te winnen voor bioscoopondernemers. Hij denkt dat ‘het voor alle exploitanten interessant kan zijn op zoek te gaan naar wat meer variatie. Als je als exploitant mensen langer in je gebouw wilt houden, je meer wilt kunnen verkopen en er een uitgebreidere ervaring omheen wilt bouwen, moet je het anders gaan aanpakken.’

Waar denk je dan bijvoorbeeld aan? Dagevos: ‘Ik denk veel meer in concepten waarbij er een restaurant is waar je vooraf of na afloop iets kunt eten. Ik zou het heel spannend en leuk vinden als bioscopen die omschakeling zouden kunnen maken.’

Maar laten we eerlijk zijn, het gros van het publiek associeert film kijken in de bioscoop met cola en popcorn. Dat vinden ze ook leuk en lekker. Zie je dat veranderen in de toekomst? Dagevos: ‘Dat weet ik niet. Wat ik wel weet dat het eindigt als de maat der dingen. Je zult de diversiteit zien toenemen.’

Hans Dagevos ConsumptioloogHans Dagevos consumptioloog (foto Tanja van Rooden)

De uitgebreide versie van het interview met Hans Dagevos is te lezen door een abonnement te nemen op De toekomst van cinema. Dat interviewproject laat deskundigen uit de (inter)nationale filmsector én met personen daarbuiten vanuit hun werkveld een blik werpen op de trends en ontwikkelingen waar bioscopen en filmtheaters mee te maken hebben of krijgen.

Een verkorte weergave van het interview is te lezen in Holland Film Nieuws 122 die 19 februari uitkomt.

Jeroen Huijsdens

Filmliefhebber Jeroen Huijsdens werkt al sinds 1994 in de Nederlandse filmsector. In 1999 begon hij met zijn bedrijf Filmtaal. Jeroen is sinds de oorsprong betrokken bij Holland Film Nieuws. Hij is tevens de drijvende kracht achter Filmdepot.nl. Jeroen is gefascineerd door de digitale revolutie en de impact ervan op de (inter)nationale entertainmentsector.
Website www.filmtaal.nl / Twitter @JeroenHuijsdens / Linkedin jeroenhuijsdens

Banner_GirlsNightOut_240x180
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
XX_COCO_BANNER(240x180)
Banner Cinejobs 240x180px
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
Banner-Verschrikkelijke Ikke 3
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1