The MUMMY
NIEUWS - In beeld

David Monk: ‘Nu zie je dingen pas echt verschuiven.’

27 oktober 2014

David Monk was, toen hij nog bij Texas Instruments werkte, nauw betrokken bij de ontwikkeling van digital cinema. Hij is zelfs wel de Godfather of Digital Cinema genoemd. Volgens Monk heeft de bioscoop een mooie toekomst voor zich, maar alleen als het er in slaagt om niet alleen een gezamenlijke ervaring te bieden, maar ook een superieure. De ontwikkelingen in laserprojectie gaat volgens de huidige CEO van de European Digital Cinema Forum (EDCF) heel belangrijk gaan worden voor de toekomst van cinema.
 
In het interview dat Holland Film Nieuws met hem had, in het kader van het project De toekomst van cinema, werd onder meer gesproken over cinema on demand. ‘Dat is wat ons bij Texas Instruments altijd al voor ogen stond toen we met de ontwikkelingen van digitale cinema bezig waren. Je moet technisch gezien kunnen vertonen wat je wilt, waar je dat wilt, op het moment dat je het wilt. Of iedereen je toestaat dat te doen, is een hele andere discussie.’
 
Volgens Monk is het heel logisch dat distributeurs bang zijn om hun baan te verliezen. ‘Toen digitaal net om de hoek kwam kijken vroeg iedereen zich inderdaad ook af wat de implicaties zouden zijn voor de industrie. Er werd snel geroepen dat niemand zich zorgen hoefde te maken omdat de techniek niets zou veranderen aan de manier waarop exploitanten en distributeurs onderling zaken doen. Het leek net alsof het gezegd moest worden om digitale cinema geaccepteerd te krijgen. Nu zie je dingen pas echt verschuiven.’
 
De uitgebreide versie van het interview met David Monk is te lezen door een abonnement te nemen op De toekomst van cinema. Dat interviewproject laat deskundigen uit de (inter)nationale filmsector én met personen daarbuiten vanuit hun werkveld een blik werpen op de trends en ontwikkelingen waar bioscopen en filmtheaters mee te maken hebben of krijgen.


David Monk Fotograaf Arne KuilmanDavid Monk, foto Arne Kuilman


 

Jeroen Huijsdens

Filmliefhebber Jeroen Huijsdens werkt al sinds 1994 in de Nederlandse filmsector. In 1999 begon hij met zijn bedrijf Filmtaal. Jeroen is sinds de oorsprong betrokken bij Holland Film Nieuws. Hij is tevens de drijvende kracht achter Filmdepot.nl. Jeroen is gefascineerd door de digitale revolutie en de impact ervan op de (inter)nationale entertainmentsector.
Website www.filmtaal.nl / Twitter @JeroenHuijsdens / Linkedin jeroenhuijsdens

XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
XX_COCO_BANNER(240x180)
Banner-Verschrikkelijke Ikke 3
Banner_GirlsNightOut_240x180
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
Banner Cinejobs 240x180px
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2