The MUMMY
NIEUWS - In beeld

Gouden Films komen trager tot stand

15 november 2016

Goed nieuws voor Tonio, die dit weekend de honderdduizendste bezoeker mocht verwelkomen. Maar het komt lang niet vaak genoeg voor. Vorig jaar werden er achttien Gouden Films uitgedeeld, dit jaar tot op heden tien. Twee jaar geleden scoorden vijf titels een Platina Film, dit jaar nog maar twee. Een dip of een trend?

Tonio behaalt zijn Gouden Film. Meer dan honderdduizend bezoekers zagen inmiddels de veelgeprezen boekverfilming van Paula van der Oest. Een kleine vijf weken heeft Tonio er over gedaan om deze mijlpaal te bereiken. Dat is nog tamelijk vlot voor een drama met zo’n zwaar thema. Maar gezien de universele lof die Tonio ten deel viel had het ook best wat sneller kunnen gaan.

Feit is dat de Gouden Films dit jaar minder vlot worden uitgedeeld dan vorig jaar. Tonio is pas de tiende Gouden Film van 2016. In totaal waren er vorig jaar achttien films die meer dan 100.000 bezoekers trokken. We hebben nog anderhalve maand te gaan, maar dat nu nog acht films goud worden lijkt niet erg waarschijnlijk. Kandidaten voor goud zijn: De club van Sinterklaas, geblaf op de pakjesboot, De zevende hemel, Waterboys, Mees Kees langs de lijn, Soof 2, Kappen! En Onze jongens.

De echte terugval lees je af aan de Platina Films. In 2014 werden die vijf maal uitreikt, terwijl er nog twee films zeer dichtbij zaten. Vorig jaar werd de Platina status twee keer bereikt: Michiel de Ruyter en Mees Kees op de planken. Dit jaar was het ook twee keer raak: Bon Bini Holland en Rokjesdag. Hartenstrijd behaalde goud in twee weken tijd, maar lijkt niet door te trekken naar platina. Betekent dit dat de melkkoe van de industrie, de romkom, zijn beste tijd gehad heeft?

In een nog te publiceren interview met Playboy zegt Martin Koolhoven dat het grote probleem onze ‘bipolaire industrie’ is. ‘Of we maken films waarmee we Hollywood rechts passeren: liefst naar een bekend boek, met bekende gezichten, een liedje van een bekende zanger. Of we maken films over een vrouw van middelbare leeftijd in een identiteitscrisis waar we dan met een camera achteraan rennen in Amsterdam-Noord. De films daar tussenin, het middensegment, moet worden terugveroverd. Of daar beleidsmatig iets aan te doen is, weet ik niet.’

Koolhoven trekt de vergelijking met Vlaanderen, waar het wel gelukt is om ergens in het midden uit te komen. ‘Hoe komt dat? Heel simpel, omdat zij op een gegeven moment een paar films hebben gemaakt die in vrij korte tijd samen een stormram vormden. Het publiek dat er voor dat soort films is geloofde dat ze ook naar een Vlaamse film konden gaan. Dat begon met Aanrijding in Moskou, De helaasheid der dingen en Rundskop. Films die zowel artistiek als commercieel interessant waren. Of zoals Michaël Roskam zei: we spreken een groot publiek aan zonder dat we het gevoel hebben onze broek te moeten laten zakken.’ 

Brimstone: publieksfilm met art appeal (Paradiso)

Dat Vlaamse succes zette door met onder meer The Broken Circle Breakdown, D'Ardennen en Black. Zelf geeft Martin Koolhoven in Nederland het goede voorbeeld. Zijn Brimstone is ook zo’n typische middenfilm. Een spannende en originele western die ook stof tot nadenken biedt. De première is 12 januari 2017.

Mark van den Tempel

Mark van den Tempel covert als freelance publicist en documentairemaker al twintig jaar onderwerpen op het gebied van entertainment, kunst, architectuur en muziek voor tijdschriften (o.a. Nieuwe Revu, Filmkrant) en broadcasters. Sinds kort maakt hij ook promotiefilms voor bedrijven en culturele instellingen.
LinkedIn markvandentempel

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
Banner_GirlsNightOut_240x180
Banner-Verschrikkelijke Ikke 3
XX_COCO_BANNER(240x180)
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
Banner Cinejobs 240x180px
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2