The MUMMY
NIEUWS - In beeld

Lichte daling bioscoopbezoek 2014

23 oktober 2014

Er zijn dit jaar tot nu toe iets minder mensen in Nederland naar de film gegaan dan in eerste drie kwartalen van 2013. Het bezoek is 1% gedaald. De totale recette ligt 0,4% lager dan in de eerste drie kwartalen van 2013. Dat valt op te maken uit de cijfers in de nieuwste versie van de Dashboard uitgebracht door Stichting Filmonderzoek.
 
Met name tijdens het tweede kwartaal was het filmbezoek in ons land minder. De bioscopen en filmtheaters trokken toen 7% minder bezoekers. De maand juni spande daarbij de kroon. Toen kwamen er maar liefst 43% minder bezoekers dan in dezelfde periode in 2013.
 
Niet in alle Nederlandse steden daalde het bioscoopbezoek de eerste drie kwartalen volgens het Dashboard. Er zijn ook steden waar het bioscoopbezoek in 2014 groeide. Het sterkst gebeurde dat in Almkerk (+10,6%), Hoofddorp (+8,9%), Vlaardingen (+7,7%) en Amersfoort (+6,5%).
 
De films die dit jaar tot nu toe de meeste bezoekers trokken waren The Wolf of Wall Street (670.000), Rio 2 3D (580.000) en Toscaanse bruiloft (558.000).
 
Het marktaandeel van de Nederlandse films kwam na drie kwartalen uit op circa 15%. Dat is hetzelfde als in 2013 na driekwart jaar. De top drie van beste bezochte Nederlandse film dit jaar bestaat tot nu toe uit Toscaanse bruiloft (558.000), Soof (476.000) en Hartenstraat (395.000).
 
In de Dashboard wordt een uitgebreid overzicht gepresenteerd van de belangrijkste gegevens van het bioscoopbezoek van de afgelopen kwartalen. Daarnaast worden er interessante details prijsgegeven over de samenstelling van het Nederlandse bioscooppubliek.
 
Het is voor de derde keer dat de stichting Filmonderzoek, in samenwerking met de NVB en de NVF en aangevuld met onderzoekgegevens van CentERdata, de kwartaalrapportage publiceert.
Er zijn dit jaar tot nu toe iets minder mensen in Nederland naar de film gegaan dan in eerste drie kwartalen van 2013. Het bezoek is 1% gedaald. De totale recette komt 0,4% lager uit dan in de eerste drie kwartalen van 2013. Dat valt op te maken uit de cijfers in de nieuwste versie van de Dashboard uitgebracht door Stichting Filmonderzoek.
Met name tijdens het tweede kwartaal was het filmbezoek in ons land minder. De bioscopen en filmtheaters trokken toen 7% minder bezoekers. De maand juni spande daarbij de kroon. Toen kwamen er maar liefst 43% minder bezoekers dan in dezelfde periode in 2013.
Niet in alle Nederlandse steden daalde het bioscoopbezoek de eerste drie kwartalen volgens het Dashboard. Er zijn ook steden waar het bioscoopbezoek in 2014 groeide. Het sterkst gebeurde dat in Almkerk (+10,6%), Hoofddorp (+8,9%), Vlaardingen (+7,7%) en Amersfoort (+6,5%).
De films die dit jaar tot nu toe de meeste bezoekers trokken waren The Wolf of Wall Street (670.000), Rio 2 3D (580.000) en Toscaanse bruiloft (558.000).
Het marktaandeel van de Nederlandse films kwam na drie kwartalen uit op circa 15%. Dat is hetzelfde als in 2013 na driekwart jaar. De top drie van beste bezochte Nederlandse film dit jaar bestaat tot nu toe uit Toscaanse bruiloft (558.000), Soof (476.000) en Hartenstraat (395.000).
In de Dashboard wordt een uitgebreid overzicht gepresenteerd van de belangrijkste gegevens van het bioscoopbezoek van de afgelopen kwartalen. Daarnaast worden er interessante details prijsgegeven over de samenstelling van het Nederlandse bioscooppubliek.
Het is voor de derde keer dat de stichting Filmonderzoek, in samenwerking met de NVB en de NVF en aangevuld met onderzoekgegevens van CentERdata, de kwartaalrapportage publiceert. Het Dasboard is hier in te zien.

Grafiek Bioscoopbezoeken

Bron: Stichting Filmonderzoek, NVF, NVB. Voorlopige gegevens. Data 01-01-2014 t/m 31-09-2014.

Jeroen Huijsdens

Filmliefhebber Jeroen Huijsdens werkt al sinds 1994 in de Nederlandse filmsector. In 1999 begon hij met zijn bedrijf Filmtaal. Jeroen is sinds de oorsprong betrokken bij Holland Film Nieuws. Hij is tevens de drijvende kracht achter Filmdepot.nl. Jeroen is gefascineerd door de digitale revolutie en de impact ervan op de (inter)nationale entertainmentsector.
Website www.filmtaal.nl / Twitter @JeroenHuijsdens / Linkedin jeroenhuijsdens

17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
XX_COCO_BANNER(240x180)
Banner-Verschrikkelijke Ikke 3
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
Banner_GirlsNightOut_240x180
Banner Cinejobs 240x180px
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)