The MUMMY
NIEUWS - In beeld

Peter Buckingham: de toekomst van cinema beweegt zich rond exclusiviteit

28 februari 2014

Bioscopen moeten exclusiever worden en niet alleen maar meer en meer films willen kunnen draaien. Dat zegt Peter Buckingham van SampoMedia in een exclusief interview met Holland Film Nieuws voor het project de toekomst van cinema. De uitspraak is opvallend omdat Buckingham er een aantal jaren geleden met het Engelse Digital Screen Networks van de toenmalige UK Film Council juist voor wilde zorgen dat de consument toegang kreeg tot meer films. Nu pleit hij voor exclusiviteit en minder films. ‘Ik was erg blij met de digitalisering’, zo laat Buckingham weten. ‘Ik meende dat het de beperkende eigenschappen van de bioscoop zou oplossen omdat het toegang tot films mogelijk maakte. Mensen zouden eindelijk naar al die films kunnen kijken. Maar dat is helemaal niet uitgekomen.’
Het heeft Buckingham, die tegenwoordig een advies- en onderzoeksbureau runt, doen nadenken over film en de bioscoop. ‘Misschien gaan we de verkeerde kant wel op en moeten we niet streven naar meer films én meer toegang tot film, maar moet er worden gedacht in termen van exclusiviteit,’ aldus Buckingham.
In het interview pleit de Engelsman ook voor een branchebrede campagne om de consument beter uit te leggen waarom de bioscoop een betere kijkervaring oplevert. Buckingham: 'De bioscoopsector is niet erg goed geweest in het vertellen wat het recentelijk allemaal heeft gedaan. Als consument zou ik erg verward zijn.

’

Een samenvatting van het interview met Peter Buckingham zal te lezen zijn in het aprilnummer van Holland Film Nieuws. Abonnees van het speciale project De toekomst van cinema hebben de uitgebreide versie nu al ontvangen.

Foto Peter Buckingham door Tanja van Rooden

Jeroen Huijsdens

Filmliefhebber Jeroen Huijsdens werkt al sinds 1994 in de Nederlandse filmsector. In 1999 begon hij met zijn bedrijf Filmtaal. Jeroen is sinds de oorsprong betrokken bij Holland Film Nieuws. Hij is tevens de drijvende kracht achter Filmdepot.nl. Jeroen is gefascineerd door de digitale revolutie en de impact ervan op de (inter)nationale entertainmentsector.
Website www.filmtaal.nl / Twitter @JeroenHuijsdens / Linkedin jeroenhuijsdens

Banner-Verschrikkelijke Ikke 3
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
Banner_GirlsNightOut_240x180
Banner Cinejobs 240x180px
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
XX_COCO_BANNER(240x180)
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)