The MUMMY
NIEUWS - Internationaal

Amazon produceert speelfilms met korte windows

21 januari 2015

Na Netflix gaat ook Amazon zich nu toeleggen op het produceren van speelfilms die ook voor bioscoopdistributie in aanmerking komen. Amazon produceert de films met de intentie om ze vier tot acht weken na de bioscooprelease beschikbaar te maken via het vod-platform Amazon Prime Instant Video. Amazon produceerde al wel tv-series, waaronder Transparant die onlangs een Golden Globe won voor Beste Komedie Serie.

Amazon kondigde het nieuws aan in een persbericht dat tot nu toe niet zoveel aandacht kreeg in de media als het bericht van Netflix eind september vorig jaar. Dat komt waarschijnlijk omdat Netflix direct een afspraak met The Weinstein Company en IMAX openbaarde waarin stond dat de eerste film Crouching Tiger, Hidden Dragon: Green Destiny, tegelijkertijd in de bioscoop en op vod uitgebracht zou gaan worden. Dat bracht direct felle reactie bij Amerikaanse bioscoopketens teweeg.

Om de productietak te leiden heeft Amazon Ted Hope binnengehaald. Hope is de ervaren producent van films als Eternal Sunshine of the Spotless MindHappiness en 21 Grams. Tot voor kort was de ervaren Hope CEO van het Amerikaanse online abonnementenplatform Fandor. Holland Film Nieuws sprak afgelopen zomer uitgebreid met Ted Hope in de kader van het interviewproject De toekomst van cinema.

Met de benoeming van Ted Hope maakt Amazon ook duidelijk op welke soort films het bedrijf zich in eerste instantie richt. Het betreft ‘indie’ films, aldus de vice-president van Amazon Studios Roy Price. ‘We will be looking for visionary creators who want to make original, unforgettable movies. We expect budgets to be between $5 million and $25 million.’

In tegenstelling tot Netflix is de vod-dienst van Amazon alleen nog in de Verenigde Staten beschikbaar. Of de films van Amazon voor internationale markten apart verkocht gaan worden, of dat men andere plannen heeft, is nog niet bekend. Amazon is van plan circa twaalf speelfilms per jaar te produceren. Men begint later dit jaar met de productie van de eerste film.

De internationale filmwebsite Celluloid Junkie publiceerde een uitgebreidere analyse naar aanleiding van het nieuws.

Jeroen Huijsdens

Filmliefhebber Jeroen Huijsdens werkt al sinds 1994 in de Nederlandse filmsector. In 1999 begon hij met zijn bedrijf Filmtaal. Jeroen is sinds de oorsprong betrokken bij Holland Film Nieuws. Hij is tevens de drijvende kracht achter Filmdepot.nl. Jeroen is gefascineerd door de digitale revolutie en de impact ervan op de (inter)nationale entertainmentsector.
Website www.filmtaal.nl / Twitter @JeroenHuijsdens / Linkedin jeroenhuijsdens

Banner Cinejobs 240x180px
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
Banner-Verschrikkelijke Ikke 3
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
XX_COCO_BANNER(240x180)
Banner_GirlsNightOut_240x180
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)