The MUMMY
NIEUWS - Internationaal

AMC brengt beweging in windowsdiscussie

01 maart 2017

Dat films al kort na de bioscooppremière ook thuis bekeken kunnen worden lijkt een stap dichterbij te zijn gekomen. De CEO van AMC Entertainment, Adam Aron, ziet het aanpassen van de bioscoopwindow niet als een risico, maar als een kans. Zo valt de concluderen uit een gesprek dat analisten deze week hadden met de baas van 's werelds grootste bioscoopconcern, aldus Screen Daily.

'Anderen hebben het gepresenteerd als een risico, maar wij zien juist het tegenovergestelde', zou Aron gezegd hebben tegen de analisten.

Recentelijk zijn Warner Bros. en Universal de discussie met bioscoopketens opnieuw aangegaan over het verkorten van de bioscoopwindow. Achter de schermen wordt gesproken over een model om films al drie weken na de bioscooppremière beschikbaar te maken voor thuisconsumptie. Een klant zou daar dan wel zo'n 25 à 50 dollar voor moeten betalen. Cruciaal onderdeel van het plan is dat exploitanten hier ook een deel van zouden moeten krijgen.

Aron benadrukte in het gesprek met de analisten dat er bij bioscoopexploitanten wel een brede consensus moet zijn om mee te gaan in het model. Dat AMC Entertainment bereid is te tornen aan de bioscoopwindow is een belangrijke ontwikkeling. Na de overname van Odeon/UCI, Carmike Cinemas en Nordic Cinema Group is AMC Entertainment - dat in handen is van van het Chinese Dalian Wanda Group - de grootste bioscooponderneming van de wereld.

Er wordt al lange tijd gesproken tussen bioscoopondernemers en filmmaatschappijen over de bioscoopwindow. Dat is de periode waarin een film exclusief voorbehouden blijft aan bioscopen en filmtheaters en niet op een andere manier, legaal, beschikbaar wordt gemaakt. De bioscoopwindow bedraagt momenteel zo'n drie maanden, maar was eerder wel zes maanden.

Bioscoopondernemers verzetten zich al sinds de introductie van de windows tegen het verkorten ervan. Zij willen de grote investeringen die zij doen in bioscopen veiligstellen door zekerheid te hebben dat zij films in de eerste periode exclusief kunnen vertonen.

Voor de rechthebbende filmmaatschappijen vormen de windows echter in toenemende mate een probleem. Zij hebben te maken met een daling van de inkomsten uit de home entertainmentmarkt door het snel wegvallen van de fysieke markt van dvd's en Blu-ray's. Een afname die in onvoldoende mate wordt gecompenseerd door de nieuwe 'digitale' markt. Ook het illegaal downloaden vormt een probleem voor de inkomsten van rechthebbenden. De bioscoopmarkt is echter van groot belang voor diezelfde rechthebbenden. Dus willen zij hun 'partners in business', de bioscoopexploitanten, niet te zeer voor de schenen schoppen.

Wanneer de gesprekken tussen de exploitanten en de studio's in een afrondend stadium komen én of ze er ook echt uit gaan komen, is niet bekend. Verwacht wordt wel dat het onderwerp hoog op de agenda staat van CinemaCon, de Amerikaanse bioscoopvakbeurs die van 27 tot en met 30 maart in Las Vegas wordt gehouden. 

Adam AronAdam Arom, CEO van AMC. Foto Business Wire.

Jeroen Huijsdens

Filmliefhebber Jeroen Huijsdens werkt al sinds 1994 in de Nederlandse filmsector. In 1999 begon hij met zijn bedrijf Filmtaal. Jeroen is sinds de oorsprong betrokken bij Holland Film Nieuws. Hij is tevens de drijvende kracht achter Filmdepot.nl. Jeroen is gefascineerd door de digitale revolutie en de impact ervan op de (inter)nationale entertainmentsector.
Website www.filmtaal.nl / Twitter @JeroenHuijsdens / Linkedin jeroenhuijsdens

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
Banner-Verschrikkelijke Ikke 3
XX_COCO_BANNER(240x180)
Banner_GirlsNightOut_240x180
Banner Cinejobs 240x180px
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2