The MUMMY
NIEUWS - Internationaal

Tupac springlevend aan US boxoffice

19 juni 2017

Ruim twintig jaar geleden werd Tupac Shakur onder nooit opgehelderde omstandigheden vermoord. Dat de charismatische rapper niet vergeten is, bleek dit weekend aan de Amerikaanse boxoffice. De biopic All Eyez On Me verraste door flink hoger uit te komen dan de studioramingen. Cars 3 nam ondertussen de koppositie over van Wonder Woman.

Dat All Eyez On Me (budget: 40 miljoen dollar) het weleens goed zou kunnen doen bleek al uit een uitstekende voorverkoop. Lionsgate gokte op een openingsweekend van rond de 20 miljoen maar kon dat getal donderdagavond al gaan bijstellen. Even leek All Eyez On Me zelfs een serieuze bedreiging voor Wonder Woman, maar die bleef uiteindelijk de biopic ruim voor: 41 miljoen dollar. Opnieuw heel mooie cijfers voor de zomerhit, die in haar derde weekend slechts 32 procent inleverde.

Dat Cars 3 bovenaan zou eindigen was geen moment een verrassing. Gemeten in merchandise is Cars zelfs Pixars meest succesvolle franchise. De internationale detailhandel heeft al zo’n 10 miljard dollar verdiend aan de pratende autootjes. De doelgroep kwam wederom in groten getale opdraven om een openingsweekend te garanderen van 53,5 miljoen dollar. Dat is wel een stuk lager dan de eerste weekends van delen 1 en 2.  

Onder de overige releases speelde zich een opvallende tweestrijd af. Sony’s Rough Night moest het afleggen tegen de veel kleinere 47 Meters Down. Rough Night is een vuilbekkende vrouwenkomedie met Scarlett Johansson over vijf vriendinnen die na een nachtje stappen met een dooie male stripper blijven zitten. Sony rekende op een Hangover-hit, maar Rough Night beleefde met 8,1 miljoen dollar en een zevende plaats een bescheiden start.

Dan deed de veel bescheidener gebudgetteerde 47 Meters Down het beter. De haaien-thriller met onder meer Mandy Moore opende met een prima 11,5 miljoen op de vijfde plek, ruim voor Rough Night. The Mummy deed in zijn tweede week al niet echt meer mee met de grootverdieners: een vierde plaats met een opbrengst van 13,9 miljoen dollar.

 

 Onveranderd populair: Demetrius Shipp Jr. als Tupac Shakur in All Eyez On Me / Dutch FilmWorks

Mark van den Tempel

Mark van den Tempel covert als freelance publicist en documentairemaker al twintig jaar onderwerpen op het gebied van entertainment, kunst, architectuur en muziek voor tijdschriften (o.a. Nieuwe Revu, Filmkrant) en broadcasters. Sinds kort maakt hij ook promotiefilms voor bedrijven en culturele instellingen.
LinkedIn markvandentempel

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
Banner_VerschrikkelijkeIkke3_240x180
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
Banner_GirlsNightOut_240x180
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
XX_COCO_BANNER(240x180)
CE2017-240x180-Banner-Ad copy
Banner Cinejobs 240x180px