American Made
NIEUWS - Achter de schermen

Filmfonds mikt op kwaliteitsslag Nederlandse film

23 september 2016

 

Het Filmfonds gaat meer investeren in minder films. Wil de Nederlandse filmsector blijven meetellen op de internationale markt, dan is een kwaliteit boost nodig. Dat meldde het Filmfonds vorige week tijdens de presentatie van de uitwerking van het beleidsplan 2017-2020. 

filmfonds

Hogere kwaliteit, groter bereik en meer impact, dat is nodig om de wereldwijde ontwikkelingen bij te kunnen benen. Dat is het uitgangspunt van het beleidsplan, wat door het Filmfonds al eerder dit jaar bekend is gemaakt. De nadere uitwerking met bijbehorende financiële middelen en criteria werden vorige week gepresenteerd door directeur Doreen  Boonekamp.

Door de digitalisering is de filmwereld sterk geïnternationaliseerd en is de lat er steeds hoger komen te liggen. Wil Nederland zich internationaal kunnen meten, zo zegt het fonds, dan moeten we met onderscheidende kwaliteit een groot, internationaal publiek kunnen aanspreken. Het fonds hoopt Nederland beter zichtbaar te krijgen op belangrijke, internationale podia, zoals festivals. Door per productie meer geld te investeren in professionalisering en innovatie, wil het fonds het maximale uit iedere film halen. Zo gaan er hogere bijdrages naar talentontwikkeling  en naar marketing en promotie. Verder wordt de productie ruimer gefinancierd. Concreet betekent dit meer tijd om te draaien en te editen. Het fonds hoopt dat het gelijktijdig in de lucht houden van meerdere projecten daarmee tot het verleden gaat behoren en makers beter in staat zijn om zich per film toegewijd te focussen.

Ook kondigde Boonekamp aan de financiering van televisieseries naar zich toe te willen trekken. Het fonds wil inspelen op de wereldwijde trend waarbij de cinematografische kwaliteit van animatie- en dramaseries steeds dichter naar de film toegroeit. Wil Nederland ook op die internationale markt meetellen, dan moet volgens het fonds ook daarin serieus geïnvesteerd worden.

lees meer

Alice Scheiuit

Alice Scheiuit studeerde Film- en TVwetenschap, volgde cursussen filmmarketing en journalistiek en is actief in research, redactie en communicatie: o.a. Universiteit Utrecht, MEDIADesk, Sanoma, VPRO, Cinekid, DDG marketing, Mediawijzer, Atria, Filmdepot, Uitgeverij de Graaf en HFN. Focust op: Media- & cultuurbeleid; Beeldvorming & storytelling; Jeugd & media.
Twitter @scheiuit LinkedIn /alicescheiuit

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
InBlue_HFN_240x180
Bigfoot Junior_Banner HFN
Banner Cinejobs 240x180px
WebBanner_FBTS_2017_versie2_print
emoji_240X180