American Made
NIEUWS - Beurzen & Festivals

CineEurope: aandacht voor vrouwen en innovaties

20 juni 2017

Zoals elk jaar werd ook de 2017- editie van CineEurope afgetrapt met enkele seminars. Vrouwen in de bioscoopindustrie en innovaties waren de onderwerpen die op maandagochtend om aandacht vroegen.

Dat vrouwen meer dan de helft van het bioscoopbezoek uitmaken in veel landen, maar dat die verdeling niet terug te zien is in het aantal vrouwen op topposities in de bioscoopsector, vormde het uitgangspunt van het eerste seminar. Ondanks de aanwezigheid van Pathé’s CEO Dertje Meijer en Kinepolis’ CEO Eddy Duquenne bleek het lastig om het seminar Women in Cinema echt te laten vlammen.

Dat vrouwen als eerste hun carrière willen opgeven als er kinderen komen, lijkt daar onder meer een rol bij te spelen. Maar hoe dat te veranderen? Volgens Dertje Meijer is het in ieder geval belangrijk dat vrouwen een mentor hebben die hen kan adviseren en begeleiden. Of dat nou een man of vrouw is. Een feit is in ieder geval, zo wist zij te vertellen, dat uit onderzoek is gebleken dat bedrijven die geleid worden door een vrouw een hogere Return on Investment (ROI) hebben.

Eddy Duquenne van Kinepolis moest toegeven dat het aandeel vrouwen op managementniveau ook bij Kinepolis lager ligt dan je op basis van het maatschappelijke aandeel van vrouwen zou verwachten. Hij gaf aan geen voorstander te zijn van quota. Kinepolis wil graag de beste persoon voor de functie. Of dat nu een man is of een vrouw.

Eddy Duquenne en Dertje Meijer tijdens het seminar Women in Cinema

Het panel, dat verder bestond uit Jill Jones van Mister Smith Entertainment en Anna Marsh van StudioCanal, was het er wel over eens dat bewustwording een eerste stap in het proces is.

UNIC komt in de komende periode in ieder geval met een Mentor Scheme om exploitanten te assisteren vrouwen in staat te stellen eerder en vaker een managementfunctie in het bioscoopbedrijf te verkrijgen. De exacte details van dat plan moeten echter nog bekend worden.

Het tweede seminar, Innovation & The Big Screen Experience, werd georganiseerd in het kader van het European Film Forum, een initiatief van de Europese Commissie. Dat werd in 2014 gestart om de kansen en bedreigingen die de nieuwe digitale werkomgeving biedt breed te kunnen bediscussiëren.

Het was de eerste keer dat Creative Europe MEDIA samenwerkte met UNIC tijdens CineEurope. Daar lijkt vooral een politiek belangrijk signaal van uit te gaan, want UNIC is het niet op alle fronten eens met het filmbeleid van de Commissie, getuige eerdere reacties op de plannen om te komen tot een Digital Single Market (DSM).

Maar dat deed nu duidelijk niet ter zake. DSM kwam dan ook op geen enkele manier tijdens het seminar ter sprake. Theaters hebben niet alleen een grote economische waarde, ze zijn ook belangrijk om Europese cultuur uit te dragen, aldus Lucia Recalda, van Creative Europe MEDIA van de Europese Commissie die het seminar inleidde. Een van de uitdagingen waar de Europese vertoningssector in het bijzonder voor staat is het blijven aanspreken van een jonge doelgroep. Praten over innovaties is juist daarom zo relevant.

Het tweede seminar, Innovation & The Big Screen Experience

Maar het seminar dat volgde gaf ondanks de aansprekende titel helaas weinig nieuwe inzichten. Sterker nog, met de conclusie dat de bioscoopsector toch vooral goede films nodig heeft, leek het belang van innovatie nou niet bepaald te worden onderstreept.

De meeste interessante observatie was misschien nog wel afkomstig van Ymagis’ CEO Jean Mizrahi. Hij benadrukte dat digitalisering filmvertoning in Europa echt heeft veranderd, maar dat dat ook geldt voor televisie. 4K en High Dynamic Range (HDR) worden ook al toegepast in de televisiemarkt, waarmee die de bioscoopsector voorbij lijkt te stevenen, aldus Mizrahi. Het was een van de redenen waarom het bedrijf op de ontwikkeling van EclairColor heeft ingezet en waarom innoveren voor het bioscoopbedrijf in het sterke veranderende medialandschap zo verdraaid belangrijk is.

 

lees meer

Jeroen Huijsdens

Filmliefhebber Jeroen Huijsdens werkt al sinds 1994 in de Nederlandse filmsector. In 1999 begon hij met zijn bedrijf Filmtaal. Jeroen is sinds de oorsprong betrokken bij Holland Film Nieuws. Hij is tevens de drijvende kracht achter Filmdepot.nl. Jeroen is gefascineerd door de digitale revolutie en de impact ervan op de (inter)nationale entertainmentsector.
Website www.filmtaal.nl / Twitter @JeroenHuijsdens / Linkedin jeroenhuijsdens

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
The_Beguiled_240x180
WebBanner_FBTS_2017_versie2_print
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
InBlue_HFN_240x180
BELLA-DONNAS_HFN_240x180px
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
Banner Cinejobs 240x180px
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)