Gek van Oranje
NIEUWS - Beurzen & Festivals

Meeste Cannes-winnaars hebben al Nederlandse distributie

24 mei 2015

Vanavond heeft de jury van het filmfestival van Cannes onder leiding van Joel en Ethan Coen haar prijzen uitgereikt. Vrijwel alle winnaars hadden al een Nederlandse distributeur gevonden.

Zoals verwacht was er niet één uitgesproken winnaar, maar kregen de meest spraakmakende films elk een belangrijke onderscheiding. De Gouden Palm ging nog best verrassend naar de Franse regisseur Jacques Audiard voor zijn vluchtelingendrama Dheepan. De filmmaker greep in 2009 net naast de hoogste prijs met zijn Un Prophète, maar wist nu alsnog te triomferen.Dheepan is een sociaal drama met thrillerachtige ontknoping over een Sri Lankaanse vluchteling die het in een Parijse buitenwijk opneemt tegen drugscriminelen. Lumière gaatDheepan in Nederland uitbrengen.

De meest besproken film van deze editie, het concentratiekampdrama Saul Fia (Son of Saul), won de tweede prijs, de zogeheten Grand Prix. Een grote eer voor de debuterende Hongaars regisseur Laszlo Nemes, al vonden velen dat de gruwelijke dag uit het leven van een zogeheten Sonderkommando meer had verdiend. Cinéart tekent voor de Nederlandse distributie. De derde prijs, de Juryprijs, ging naar The Lobster. De zwarte satire over een samenleving waarin jacht wordt gemaakt op alleenstaanden heeft een Nederlandse coproducent, Lemming Film. Filmfreak zal voor de distributie zorgen.    

Tot beste acteur werd Vincent Lindon gekroond, die in het aangrijpende La Loi du Marché voelbaar maakt hoe het is om op middelbare leeftijd je baan te verliezen. Distributeur: Remain in Light. De prijs voor beste actrice moest worden gedeeld door Emmanuelle Bercot (Mon Roi) en Rooney Mara, die in Carol een lesbische verhouding met Cate Blanchett krijgt. Cinemien brengt Carol in Nederland uit. De Taiwanese veteraan Hou Hsiao-hsien won de regieprijs met het statige kostuumdrama The Assassin, waar hij tien jaar aan werkte. Lumière is de distributeur.

lees meer

Mark van den Tempel

Mark van den Tempel covert als freelance publicist en documentairemaker al twintig jaar onderwerpen op het gebied van entertainment, kunst, architectuur en muziek voor tijdschriften (o.a. Nieuwe Revu, Filmkrant) en broadcasters. Sinds kort maakt hij ook promotiefilms voor bedrijven en culturele instellingen.
LinkedIn markvandentempel

Banner-HLIV-240x180
Design Ad Banner 240x180– HFN
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
vacature
9695_WILD_BANNER_HFN(240x180px)
Banner CineJobs240x180px
BannerIjslandBende_2
9694_BVHV_BANNER_HFN(240x180px)