C'est la vie
NIEUWS - Beurzen & Festivals

Veel aandacht voor Arabische cinema op IDFA 2017

14 november 2017

Morgen gaat in theater Carré in Amsterdam het IDFA weer van start. Dan zal het Egyptische Amal de spits afbijten van twaalf dagen intensief documentaires vertonen. De Arabische cinema heeft sowieso een belangrijke plaats in de editie van 2017.

Het is elk jaar weer spannend: de race om kaartjes te bemachtigen voor de IDFA-docu’s met een hoog ‘die moet ik zien’-gehalte. Zoals Spielberg, waarin de gelauwerde filmmaker uitgebreid terugkijkt op zijn lange carrière. Of Eating Animals, een schokkende kijk op de bio-industrie. American Valhalla, over de totstandkoming van een Iggy Pop-album.En Ramen Heads, waarin een Japanse bouillonmeester zijn geheimen onthult.

Frederick Wiseman heeft weer een marathon-project, ditmaal over de bibliotheek van New York, Ex Libris. Ramon Gieling mocht het verhoor van een van moord beschuldigde militair filmen voor Fatum. Uit de nalatenschap van natuurfilmer Hugo van Lawick kwam veel beeldmateriaal voor het portret over chimpansee-onderzoeker en natuurbeschermer Jane Goodall, Jane. En natuurlijk is Agnes Varda’s met een Gouden Palm bekroonde Visages, Villages ook te zien.  

Door niet een van deze films maar juist Amal als openingsfilm te kiezen, toont IDFA hoezeer het festival de ontwikkelingen in de Arabische wereld op de agenda heeft staan. Met het programma-onderdeel Shifting perspectives: the Arab World wil IDFA volgens eigen zeggen ‘tegenwicht bieden aan westerse stereotypen die de complexiteit van de Arabisch sprekende wereld negeren en de Arabier op afstand houden als ‘de ander’’. Maar liefst zestien nieuwe en ook oudere documentaires geven inzicht in het dagelijks leven in landen als Jemen, Marokko, Irak, Syrië en Algerije. De makers komen zonder uitzondering uit de regio zelf.

De complexe verhouding tussen vaders en hun dochters komt aan bod in de klassieker In My Father’s House. In Taste of Cement staan de Syrische bouwvakkers die de wolkenkrabbers van Beirout bouwen centraal. Ghost Hunting laat Palestijnse ex-gevangenen hun vaak traumatische ervaringen naspelen. En in openingsfilm Amal volgt regisseur Mohamed Sian vier jaar lang een Egyptisch tienermeisje die de explosieve ontwikkelingen in haar geboorteland Egypte van nabij meemaakte.

Allemaal bieden de Arabische documentaires een genuanceerd en zeer persoonlijk perspectief van een vaak onbegrepen regio. Precies zoals IDFA het graag ziet. Vanzelfsprekend zullen in bijna alle gevallen de makers bij de voorstellingen aanwezig zijn, en is er ruimte voor vragen uit het publiek. Zie hier het complete programma.

Eerder besteedde HFN al aandacht aan de Nederlandse documentaires op het IDFA en het afscheid van directeur Ally Derks.

Trauma's van je af spelen: Ghost Hunting op IDFA 2017 / IDFA

lees meer

Mark van den Tempel

Mark van den Tempel covert als freelance publicist en documentairemaker al twintig jaar onderwerpen op het gebied van entertainment, kunst, architectuur en muziek voor tijdschriften (o.a. Nieuwe Revu, Filmkrant) en broadcasters. Sinds kort maakt hij ook promotiefilms voor bedrijven en culturele instellingen.
LinkedIn markvandentempel

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
Banner-Slim_240x180-72dpi
Design Ad Banner 240x180– HFN
VELE HEMELS BOVEN DE ZEVENDE_banner
it2-240x180
Banner CineJobs240x180px
HFN banner paddington 2
ZILVEREN ROOS 2017 BANNER
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2