The MUMMY
NIEUWS - Beurzen & Festivals

Warner kaart windows aan tijdens CinemaCon

30 maart 2017

Het hete hangijzer genaamd windows kwam gisteren dan toch ter sprake tijdens CinemaCon, de bioscoopvakbeurs die momenteel in Las Vegas plaatsvindt. Warner-executive Sue Kroll sneed het gevoelige onderwerp aan tijdens de presentatie van Warner Bros.

'Consumer tastes are changing, and that is changing the way we do business', aldus Sue Kroll president, worldwide marketing and distribution volgens The Hollywood Reporter. 'What our customers are telling us is they want more choices with how and where they watch content.'

Het is een publiek geheim dat er achter de schermen door individuele filmstudio's in Holywood wordt gesproken met de grote Amerikaanse bioscoopketens over aanpassing van de bioscoopwindow. Warner Bros. is een van de studio's die naar verluidt een hele actieve rol speelt in besprekingen met de exploitanten.

De bioscoopwindow staat onder druk omdat de fysieke home entertainmarkt sterk terugloopt, de studio's last hebben piraterij en zij hun marketingdollars effectiever willen kunnen inzetten. Door de window moeten de distributeurs meer marketing inzetten om het publiek bewust te maken dat een film na enkele maanden op home entertainment beschikbaar komt.

Bioscoopexploitanten zien een verkorting van de bioscoopwindow - die nu om en nabij de vier maanden bedraagt - over het algemeen niet zitten. Zij vrezen dat de investeringen die zij doen in bioscopen in gevaar komen als bioscoop gedurende de eerste periode niet het exclusiviteitsrecht blijft houden.

'Where there is demand, somebody is going to step in and fill that void. We have to be innovative', vertelde Kroll tegen een zaal vol bioscoopexploitanten in Las Vegas. Daarmee leek zij te doelen op externe partijen zoals The Screening Room en Netflix. 'Together, I believe, is the way to move towards a future that will be beneficial and profitable to all of us.'

Kroll drukte de aanwezige bioscoopondernemers wel op het hart dat de bioscoop altijd dé plek zal blijven om film het beste te ervaren: The movie theater 'is and always will be the cathedral and the temple of this art form.'

Kort na toespraak van Kroll, kwam regisseur Christopher Nolan op het podium van Caesar's Palace als onderdeel van de Warner-presentatie om de toehoorders te trakteren op fragmenten uit zijn nieuwe film Dunkirk. Volgens Variety haakte Nolan in op de eerdergemaakte opmerkingen met de mededeling: 'The only platform I’m interested in talking about is theatrical exhibition'. Maar Nolan is dan ook een groot pleitbezorger van de bioscoop én vertoning op film. Nolans Dunkirk komt beschikbaar in IMAX, 70mm, 35mm en als DCP.

Warner Bros. brengt de film Dunkrik 20 juli uit in de Nederlandse bioscopen.

 Still uit Dunkirk, Warner Bros.

lees meer

Jeroen Huijsdens

Filmliefhebber Jeroen Huijsdens werkt al sinds 1994 in de Nederlandse filmsector. In 1999 begon hij met zijn bedrijf Filmtaal. Jeroen is sinds de oorsprong betrokken bij Holland Film Nieuws. Hij is tevens de drijvende kracht achter Filmdepot.nl. Jeroen is gefascineerd door de digitale revolutie en de impact ervan op de (inter)nationale entertainmentsector.
Website www.filmtaal.nl / Twitter @JeroenHuijsdens / Linkedin jeroenhuijsdens

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
InBlue_HFN_240x180
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
emoji_240X180
Banner Cinejobs 240x180px
Bigfoot Junior_Banner HFN
Banner_GirlsNightOut_240x180