Girls Trip
NIEUWS - In beeld

2015 beste bioscoopjaar ooit

05 januari 2016

Het jaar 2015 gaat de boeken in als een historisch bioscoopjaar. Nooit eerder was de omzet van de Nederlandse bioscoopsector zo hoog. Maar liefst 32.951.335 Nederlanders gingen naar bioscoop of filmtheater: een groei van 7% ten opzichte van 2014. Dat blijkt uit vandaag gepresenteerde jaarcijfers tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF) in Pathé Tuschinski in Amsterdam.

Voor vergelijkbare positieve resultaten moeten we zelfs terug naar 1967, dus de stemming op de bijeenkomst was opperbest. In zijn toelichting zette Hajo Binsbergen, vicevoorzitter van de NVF, de cijfers in historisch perspectief. ‘De afgelopen tien jaar is er sprake geweest van een gestaag opgaande lijn. Vergeleken met 2005 is er een groei van wel 60%. Maar het afgelopen jaar was het wel heel erg goed. Dit is onder meer te danken aan het filmaanbod, want 2015 was een echt blockbuster jaar met maar liefst vijf kaskrakers.’ De drie best bezochte films van 2015, Spectre, Minions  en Jurassic World trokken ieder meer dan 1 miljoen bezoekers. Verder gaf  Star Wars: The Force Awakens de kerstomzet nog een extra impuls. In de arthouses en filmhuizen deden Still Alice, 45 Years en Youth het goed. Ook voor de Nederlandse film was 2015 een goed jaar. De top drie bestond uit Gooische vrouwen 2Michiel de Ruyter en Ja, ik wil!  Maar het marktaandeel bezoekers dat een Nederlandse film bezocht, daalde wel met 18,70%. 

In haar toespraak benadrukte NVBF voorzitter Winnie Sorgdrager dat het succes de bioscoopsector niet komt aanwaaien. Er worden voortdurend grote investeringen in technologische innovatie, kwaliteitsverbetering en capaciteitsuitbreiding gedaan. Daarnaast groeit de aandacht voor de klant. Er wordt flink ingezet op het promoten van de unieke bioscoopbeleving. Van film zelf uiteraard, maar ook van alternatieve programmering en special events. Uit de jaarcijfers blijkt dat de consument bereid is extra te betalen voor een premium beleving zoals 3D, IMAX en Dolby Cinema. De stijging van 10,32% in de recette is mede hierdoor te verklaren, aangezien dit de gemiddelde ticketprijs verhoogt. Verder krijgt ook de herpositionering van theaters als (culturele) ontmoetingsplekken én de steun voor lokaal filmproduct steeds meer aandacht.   

Verwacht wordt dat de groei in 2016 zal doorzetten. Sorgdrager waarschuwde dat dit geen reden is om achter over te leunen. ‘We weten van andere markten dat het ook kan instorten, dus we moeten de vinger aan de pols blijven houden. De bezettingsgraad moeten we goed in de gaten houden. En door de enorme investeringen zijn ook de kredieten fors. Dat moet wel terugverdiend worden.’ Verder gaat de sector volgend jaar extra aandacht besteden aan het bereik onder jongeren.

Tegenover de fantastische bioscoopresultaten staan de cijfers van de home entertainment markt. De dvd en Blu-Ray markt daalde vorig jaar met maar liefst 23%. Verder konden de hoge verwachtingen die men had van Video on Demand niet worden ingelost. De groei van deze opkomende markt stagneerde met name door de piraterij. De bestrijding van illegaal up- en downloaden is een belangrijk, zo niet het belangrijkste thema voor de sector. Het vormt een groot probleem voor distributeurs en bemoeilijkt de (voor)financiering van films. De aanpak van piraterij wordt inmiddels door verschillende partijen concreet opgepakt.

 

 

 

lees meer

Alice Scheiuit

Alice Scheiuit studeerde Film- en TVwetenschap, volgde cursussen filmmarketing en journalistiek en is actief in research, redactie en communicatie: o.a. Universiteit Utrecht, MEDIADesk, Sanoma, VPRO, Cinekid, DDG marketing, Mediawijzer, Atria, Filmdepot, Uitgeverij de Graaf en HFN. Focust op: Media- & cultuurbeleid; Beeldvorming & storytelling; Jeugd & media.
Twitter @scheiuit LinkedIn /alicescheiuit

Banner Cinejobs 240x180px
InBlue_HFN_240x180
WebBanner_FBTS_2017_versie2_print
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
BELLA-DONNAS_HFN_240x180px
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
The_Beguiled_240x180