American Made
NIEUWS - In beeld

Bioscoopjaar 2016 blijft niet achter bij 2015

12 juli 2016

Met de eerste zes maanden van het jaar achter de rug kan worden vastgesteld dat het bioscoopjaar 2016 in de voetsporen blijft van het succesjaar 2015. De omzet in de Nederlandse bioscopen en filmtheaters verkregen met kaartverkoop bedroeg de eerste zes maanden 131,5 miljoen euro. Dat is slechts 0,6% lager dan de omzet gedurende de eerste helft van 2015, zo bevestigt branchevereniging Filmdistributeurs Nederland (FDN).

Verwacht werd dat de eerste helft van 2016 anders zou uitpakken. 2015 was immers het jaar waarin blockbusters als Fast & Furious 7, Fifty Shades of Grey, Avengers: Age of Ultron en Michiel de Ruyter de eerste helft van het jaar domineerden. Tel daar Gooische vrouwen 2 en The Hobbit: Battle of the Five Armies - die beiden in 2014 in première gingen - bij op en 2015 leek niet te verslaan.

Maar ook 2016 bleek gedurende de eerste zes maanden van het jaar hitfilms in huis te hebben die het publiek massaal in beweging wisten te brengen. Disney's The Jungle Book was de nummer-één-film (met 9,2 miljoen euro omzet) gevolgd door The Revenant van 20th Century Fox (6,6 miljoen euro). Op nummer drie eindigde Star Wars: The Force Awakens (5,3 miljoen euro in 2016), een film die al in 2015 in première ging. De top vijf werd gecompleteerd met Zootropolis van Disney (5,2 miljoen euro) en Deadpool van Fox (4,8 miljoen euro).

Disney's The Jungle Book, de nummer één film van 2016 tot nu toe.

Wie de complete top tien bestudeert merkt dat The Walt Disney Company en Warner Bros. (dat in Nederland ook de film van 20th Century Fox uitbrengt) de top vrijwel helemaal naar hun hand zetten. Acht van de tien topfilms werden door deze twee kantoren uitgebracht. Entertainment One is verantwoordelijk voor de nummer acht: The Hateful Eight (3,3 miljoen euro). Op nummer tien staat Angry Birds van Sony (in Nederland uitgebracht door Universal), met 3,3 miljoen euro omzet.

Dat het bioscoopbedrijf in algemene zin kan terugkijken op een goed eerste half jaar, is niet alleen te danken aan de films. Met name de hedendaagse moderne bioscopen én nieuwbouwtheaters zoals Kinepolis Dordrecht, Vue Alkmaar, CineMec Utrecht en Nijmegen blijken het besef bij het publiek te voeden dat film zich in een bioscoop anders laat beleven. Kort geleden gingen ook Cinema Kiek in de Pot in Bergen op Zoom en CineMaxX in Harderwijk open. Er komen dit jaar ook nog andere nieuwe zalen bij zoals die van Kinepolis Breda, Pathé Zwolle, arthouse KINO in Rotterdam en Lumière Cinema in Maastricht.

Maar als meer bioscoopzalen niet leidt tot een verdere stijging van de omzet, moet dat uiteindelijk ten koste gaan van iemand. Welke bioscopen en ondernemingen te lijden hebben onder de groei van het aantal nieuwe bioscopen in Nederland is niet bekend.

In een reactie laat Gulian Nolthenius, directeur van de branchevereniging voor bioscopen en filmtheaters weten: 'De NVBF kijkt redelijk positief terug op de eerste helft van 2016, dat voor wat betreft bezoekersaantallen iets onder de eerste helft van het succesjaar 2015 ligt. Voor de tweede helft van 2016 zijn de verwachtingen hooggespannen door het gevarieerde filmaanbod enerzijds en de positieve effecten van de investeringen in de branche in de breedte, onder andere in nieuwbouw, renovatie en techniek.'

Voor de Nederlandse film was 2016 tot nu toe geen sterk jaar. Rokjesdag (Entertainment One) zette nog een hele verdienstelijke 3,26 miljoen euro om en Knielen op een bed violen (September Film) liep lang door in de filmtheaters en haalde tot eind juni een omzet van 1,8 miljoen euro. Bon Bini Holland (Entertainment One) werd de derde Nederlandse film en scoorde nog 1,6 miljoen euro in 2016. Maar de Nederlandse film moest het afleggen tegen het aanbod van de eerste helft van 2015. Toen deden Gooische vrouwen 2, Michiel de Ruyter, Bloed, zweet & tranen en De ontsnapping van zich spreken.

Hoe de rest van 2016 gaat verlopen blijft koffiedik kijken. Opnieuw is er de wetenschap dat 2015 gekenmerkt werd door een sterk zomeraanbod dankzij Universals Minions en Jurassic World. En dat het laatste kwartaal niet stuk leek te kunnen met onder meer The Hunger Games: Mockingjay - Part 2, Spectre en Star Wars: The Force Awakens.

Deze zomer heeft Finding Dory echter al bewezen een echte winnaar te zijn (met tot heden meer dan 3,4 miljoen euro). En dan moeten onder meer Universals Huisdiergeheimen, Fox' Ice Age 5, De GVR (Entertainment One), Jason Bourne (Universal), Suicide Squad (Warner) nog komen.

En voor het najaar staan onder andere Fantastic Beasts and Where to Find Them (Warner), Vaiana (Disney), Rogue One - A Star Wars Story (Disney), Passengers (Universal/Sony) en niet te vergeten de Nederlandse films Soof 2 (Independent Films) en Mees Kees langs de lijn (Entertainment One) en vele anderen nog in de startblokken.

 

lees meer

Jeroen Huijsdens

Filmliefhebber Jeroen Huijsdens werkt al sinds 1994 in de Nederlandse filmsector. In 1999 begon hij met zijn bedrijf Filmtaal. Jeroen is sinds de oorsprong betrokken bij Holland Film Nieuws. Hij is tevens de drijvende kracht achter Filmdepot.nl. Jeroen is gefascineerd door de digitale revolutie en de impact ervan op de (inter)nationale entertainmentsector.
Website www.filmtaal.nl / Twitter @JeroenHuijsdens / Linkedin jeroenhuijsdens

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
Banner Cinejobs 240x180px
WebBanner_FBTS_2017_versie2_print
InBlue_HFN_240x180
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
Bigfoot Junior_Banner HFN
emoji_240X180
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2