American Made
NIEUWS - In beeld

Cinema2020: it's all about experiences!

24 maart 2016

In zijn derde inleidende praatje van de dag, sprak David Hancock over cinema en experience. Het enorme scala aan cinematoepassingen die we tegenwoordig kennen, brengt de behoefte met zich mee om te kaderen, maar ook om anders tegen het bouwen van bioscopen aan te kijken. En dat was precies wat David Hancock deed.Foto: David Hancock.

In de afgelopen periode heeft de bioscoopsector de introductie en groei gezien van een groot aantal toepassingen zoals Premium Large Format (PLF), IMAX, multiscreen formats als Barco's Escape en ScreenX, Secret Cinema, Pop-up Cinema, Boutique Cinema, 4D en de wederopstanding van 3D. Ze zijn allemaal ontstaan  om de onderscheidende experience mogelijk te maken.

Volgens Hancock is het verstandig om voor ogen te houden hoe deze toepassingen het publiek aanspreken. Komt het publiek naar de bioscoop voor een superieure technologische ervaring (zoals bij immersive sound en laserprojectie)? Of draait het juist om de specifieke content, zoals het geval is bij de groep die op opera en e-sports in de bioscoop afkomt. Ook de ruimte (venue) zelf en de sociale component spelen daarbij een rol.

Wat David Hancock betreft, zit de bioscoopsector nog in een overgangsperiode. We hebben veelal te maken met bestaande gebouwen waarin nieuwe kijkervaringen, zoals laserprojectie en immersive sound, ingebouwd worden. Het wordt volgens Hancock echter pas echt interessant als exploitanten vanaf het begin anders tegen het bouwen van bioscopen aan gaan kijken. Hij noemt als voorbeeld het nadenken over complexen waarin naast grote, immersive schermen ook ruimte is voor kleine, intieme zalen die een heel andere inrichting en beleving mogelijk maken.

lees meer

Jeroen Huijsdens

Filmliefhebber Jeroen Huijsdens werkt al sinds 1994 in de Nederlandse filmsector. In 1999 begon hij met zijn bedrijf Filmtaal. Jeroen is sinds de oorsprong betrokken bij Holland Film Nieuws. Hij is tevens de drijvende kracht achter Filmdepot.nl. Jeroen is gefascineerd door de digitale revolutie en de impact ervan op de (inter)nationale entertainmentsector.
Website www.filmtaal.nl / Twitter @JeroenHuijsdens / Linkedin jeroenhuijsdens

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
emoji_240X180
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
WebBanner_FBTS_2017_versie2_print
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
Banner Cinejobs 240x180px
Bigfoot Junior_Banner HFN
InBlue_HFN_240x180