The MUMMY
NIEUWS - In beeld

Cinema2020: Openstaan voor het jonge publiek

24 maart 2016

Hoe betrek je jongeren weer bij de film- en mediacultuur? Madelaine Probst ging in op de projecten van het Britse Watershed in Bristol: een creatieve hotspot waar alles draait om culturele cinema, digitale creativiteit en jongeren. Co-creatie en diversiteit vormen er de motor.Foto: Madelaine Probst.

Hoe bereiken we het jonge publiek en wat is de toekomst van het arthouse? Watershed opereert precies op het kruispunt van deze twee issues en focust op het betrekken van de nieuwe generatie bij culturele cinema.

Producent filmprogramma’s Madeleine Probst lichtte tijdens Cinema2020 toe hoe zij jongeren als bezoeker en als maker betrekt bij haar activiteiten. Haar boodschap: maak echt connectie met jouw publiek in jouw stad. Niet alleen marketingcampagnes voorafgaand aan de release, maar ook nadien. Probst vertelde over Conversations about Cinema, een inititiatief van het BFI Film Audience Network, dat debatten rondom film organiseert. Zo liet ze een YouTube-filmpje zien waarin groepjes jonge meiden uit Bristol in het theater hun enthousiasme delen over de film Girlhood die ze net hadden gezien.

Het past in haar filosofie: niet content, maar mensen staan centraal.  Iedereen kan gewoon binnenlopen en een project starten. Dat voelen mensen. We moeten de sociale ruimte ‘omdenken’, vindt Probst. Gebruik je locatie maximaal. Een mooi voorbeeld was het event rond The Shining waarbij de bezoekers juist níet via de hoofdingang het gebouw binnen kwamen, maar via de nooduitgang, de opslag en de keuken. Daardoor werden ze op een andere, maar passende manier de film ‘ingetrokken’.

Gastvrijheid is key, vindt Probst. Zo trekt ze jongeren ook letterlijk haar kantoor binnen: in het kader van een engagement project, heeft ze nu een aantal jongeren op kantoor zitten van het online jongerenmagazine Rife. Het mes snijdt aan twee kanten: de band met de doelgroep wordt versterkt door leeftijdsgenoten die de filmcultuur verder dragen en jongeren voelen zich welkom in het culturele filmcentrum.

lees meer

Alice Scheiuit

Alice Scheiuit studeerde Film- en TVwetenschap, volgde cursussen filmmarketing en journalistiek en is actief in research, redactie en communicatie: o.a. Universiteit Utrecht, MEDIADesk, Sanoma, VPRO, Cinekid, DDG marketing, Mediawijzer, Atria, Filmdepot, Uitgeverij de Graaf en HFN. Focust op: Media- & cultuurbeleid; Beeldvorming & storytelling; Jeugd & media.
Twitter @scheiuit LinkedIn /alicescheiuit

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
Banner Cinejobs 240x180px
emoji_240X180
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
Banner_GirlsNightOut_240x180
Bigfoot Junior_Banner HFN
InBlue_HFN_240x180