The MUMMY
NIEUWS - In beeld

Cinema2020: Vermijd de ‘sofa trap’

24 maart 2016

Jongeren van nu vinden dat ze veel te weinig tijd hebben om naar de bioscoop te gaan. Dat is één van de belangrijkste conclusies die Tilman Rotberg, hoofd Media & Entertainment bij onderzoeksbureau GfK (Duitsland) presenteerde uit het onderzoek Young, busy and so many choices: how to make cinemas attractive for audiences.

Tilman Rotberg

Of dat gevoel al dan niet terecht is, dát jongeren tijdsgebrek ervaren omdat ze zoveel dingen te doen hebben en uit zoveel dingen kunnen kiezen, is een belangrijk inzicht. Jongeren hebben best geld over voor een bioscoopbezoek, zolang dat het in hun ogen maar waard is. Voor jongeren staat voorop dat ze bij een vrijetijdsbesteding samen kunnen zijn met familie en/of vrienden en dat ze er lol aan kunnen beleven. Verder moet het natuurlijk relaxt zijn (de reis naar de bioscoop toe is al een opgave vergeleken met gamen in de huiskamer) en gelegenheid bieden om met hun vrienden te kunnen zijn.

Zorg er dus voor dat ze een bioscoopbezoek gemakkelijk kunnen integreren in hun dagelijkse drukke leven, adviseerde Rotberg, én dat het hun sociale leven een boost geeft.

Daarbij draait het om goeie timing. Rotberg introduceerde het concept van de ‘sofa trap’. Grijp de aandacht van jongeren als ze in hun actieve modus zitten (overdag) en vermijd dat ze ’s avonds om 7 uur op de bank neerzijgen. Doe dat op het moment dat ze zich nog temidden van hun medescholieren of collega’s bevinden en doe ze dan een goed ‘fixed after-school or after-work’ aanbod. Dat is het moment om ze te verleiden om samen wel naar die ene goeie film van vanavond te gaan.

lees meer

Alice Scheiuit

Alice Scheiuit studeerde Film- en TVwetenschap, volgde cursussen filmmarketing en journalistiek en is actief in research, redactie en communicatie: o.a. Universiteit Utrecht, MEDIADesk, Sanoma, VPRO, Cinekid, DDG marketing, Mediawijzer, Atria, Filmdepot, Uitgeverij de Graaf en HFN. Focust op: Media- & cultuurbeleid; Beeldvorming & storytelling; Jeugd & media.
Twitter @scheiuit LinkedIn /alicescheiuit

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
Banner_GirlsNightOut_240x180
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
emoji_240X180
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2
Banner Cinejobs 240x180px
Bigfoot Junior_Banner HFN