Girls Trip
NIEUWS - In beeld

Eindsprint 2013 maakt veel goed voor bioscopen

07 januari 2014

De bioscopen en filmtheaters hebben in 2013 30,8 miljoen bezoekers mogen verwelkomen. Dat was 0,8 procent beter dan in 2012. De totale omzet van kaartverkoop kwam uit op 249,4 miljoen euro. Dat was bijna 2% meer dan in 2012. Toch sprak NFC-voorzitter Wilco Wolfers, die de cijfers vandaag bekendmaakte tijdens de nieuwjaarsreceptie van de bioscoopsector in Pathé Tuschinski, van een stagnatie van het filmbezoek in Nederland.

Dat de bioscopen en filmtheaters afgelopen jaar een prestatie van formaat leverde was te danken aan een krachtige eindsprint die in de laatste weken van 2013 werd getrokken. Voor aanvang van de eindejaarsrally werd het niet voor mogelijk gehouden dat het bioscoopbezoek van 2013 boven dat van 2012 zou uitkomen. Een insider sprak van de meest succesvolle kerstperiode van de afgelopen tien jaar. Aansprekende films zoals The Hobbit: Desolation of Smaug, Frozen en Mees Kees op kamp zorgden voor bomvolle bioscoopzalen.

Ook het goede bioscoopweer zou een oorzaak zijn geweest van de eindsprint. Nederland kende geen ijs- en sneeuwpret, maar wel veel regen en veel wind. Ideale bioscoopomstandigheden aldus ingewijden.

Het eindresultaat werd naast een mooi finale veroorzaakt door de uitbreiding van de capaciteit van het bioscoopbedrijf. Het totaal aantal stoelen in bioscopen en filmtheaters groeide het afgelopen jaar met ruim 3.000 tot bijna 137.000 stoelen.

Het zijn met name de nieuwe bioscopen die bijdroegen aan de toename van het bezoek. De meeste andere bioscopen kenden in 2013 juist een daling van de bezoekersaantallen, aldus de verklaring van de brancheverenigingen NVB en NVF.

Bovendien vond er in 2013 geen groot sportevenement plaats zoals het WK Voetbal waar de bioscopen traditioneel altijd hinder van ondervinden.

De arthouses en filmhuizen zagen het aantal bezoekers in 2013 licht dalen. Het bezoek nam licht af met 1,5% en eindigde op een  totaal van 2.355.000 bezoeken (7,6% van het totale filmbezoek). Dat gebeurde wel na het zeer succesvolle jaar 2012, waarin de Franse film Intouchables (met in totaal 1,2 miljoen bezoekers) voor een bijzonder grote toestroom naar deze theaters zorgde.

2013 was een goed jaar voor de films van eigen bodem. Van de 30,8 miljoen bezoekers gingen er afgelopen jaar 6,3 miljoen naar een Nederlandse film. Daardoor werd er een marktaandeel bereikt van 20,5%. In 2012 was dat 14,2%. Verliefd Op Ibiza trok meer dan 710 duizend bezoekers en werd daarmee de best bezochte Nederlandse film van 2013. De film werd gevolgd door De nieuwe wildernis met bijna 689.000 bezoekers. Op nummer drie eindigde Spijt! met bijna 418.000 bezoekers.

De kerncijfers van 2013 en de complete top 20 en top 30 van Nederlandse films zijn te downloaden door op de links te klikken.

Foto: NFC-voorzitter Wilco Wolfers presenteert de jaarcijfers. Foto Tanja van Rooden.

lees meer

Jeroen Huijsdens

Filmliefhebber Jeroen Huijsdens werkt al sinds 1994 in de Nederlandse filmsector. In 1999 begon hij met zijn bedrijf Filmtaal. Jeroen is sinds de oorsprong betrokken bij Holland Film Nieuws. Hij is tevens de drijvende kracht achter Filmdepot.nl. Jeroen is gefascineerd door de digitale revolutie en de impact ervan op de (inter)nationale entertainmentsector.
Website www.filmtaal.nl / Twitter @JeroenHuijsdens / Linkedin jeroenhuijsdens

WebBanner_FBTS_2017_versie2_print
BELLA-DONNAS_HFN_240x180px
InBlue_HFN_240x180
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
Banner Cinejobs 240x180px
The_Beguiled_240x180
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1