American Made
NIEUWS - In beeld

Ook 2017 krijgt een volle Nederlandse filmagenda

24 januari 2017

Er zullen in 2017 meer Nederlandse films in de bioscopen belanden dan in 2016. Maar is veel ook te veel? In een vergelijkbaar filmland als Denemarken heeft de branche zich uitgesproken over een vermindering van de productie, en ook in Nederland zijn zulke geluiden te horen.

Een verrassing was het niet echt, vervelend wel. De constatering van de NVBF en FDN dat het marktaandeel van de Nederlandse speelfilm in 2016 flink is gedaald was een domper op een verder goed bioscoopjaar. Het hoeft natuurlijk geen drama te zijn, je hebt nu eenmaal goede en mindere jaren. Maar zorg is er wel.

Jean Heijl van Just Film zegt geschrokken te zijn, maar wil geen paniekvoetbal spelen. ‘Wij geloven nog steeds in product van eigen bodem en blijven vanuit de rol van distributeur en co-producent kijken naar interessante én commerciële filmprojecten.’ Ook voor Independent Films heeft het niet geleid tot een koerswijziging, aldus Klaas de Jager: ‘We blijven graag Nederlandse films distribueren maar beoordelen ieder project, net als voorheen, kritisch.’ Producent Frans van Gestel van Topkapi Films is concreter: we produceren in Nederland teveel. ‘Overaanbod verwatert geld, kwaliteit en aandacht van het publiek.’

Ook een normaal gesproken uitstekend presterend filmland als Denemarken heeft met een daling van 35 procent een matig jaar voor eigen producties achter de rug. Kim Pedersen, voorzitter van de Deense NVBF, Danske Biografer, zei daarover tegen dagblad Berlinske: ‘In plaats van te focussen op kwaliteit zijn er te veel goedkope films vervaardigd in de hoop dat één ervan een hit wordt. In plaats van tweeëntwintig films per jaar te maken zouden we ons moeten richten op bijvoorbeeld vijftien films, maar dan met betere regisseurs en hogere budgetten.’  

Doreen Boonekamp heeft inmiddels aangegeven dat het Filmfonds aanstuurt op selectieve financiering: ‘Meer geld voor minder films.’ Daarbij denkt het Filmfonds aan twintig titels. Bij DFW zijn de eerste stappen al gezet. In een reactie zegt (inmiddels voormalig) publiciteitsmanager Peter de Haan dat de distributeur voor 2017 de focus richt op filmprojecten met een bewezen doelgroep. ‘Wij bepalen niet waar mensen naar moeten willen kijken. Mannen en jongeren hebben de afgelopen tijd de Nederlandse film redelijk genegeerd (Sneekweek, Renesse, Prooi) dus waarom films blijven ontwikkelen voor een groep die er niet op zit te wachten?’

Van een lager aantal zal in 2017 nog geen sprake van zijn. HFN telde voor dit jaar achtentwintig Nederlandse speelfilms waar reeds een premièredatum van is bepaald. Nog eens acht hebben nog geen releasedatum gekregen, een aantal dat vermoedelijk nog zal stijgen als we verder in het jaar komen. Het betekent dat de bioscopen dit jaar opnieuw veel vaderlands product te verwerken krijgen. En het is onderdeel van een trend. Was er in 2007 nog sprake van eenentwintig nieuwe Nederlandse producties, inclusief coproducties en documentaires, dat aantal was in 2014 opgelopen tot 57 films.

Topdrukte belooft het te worden op 7 december wanneer drie grote producties hun première beleven: Bella Donna’s, Huisvrouwen bestaan niet en een Johan Nijenhuis-film waarvan de titel nog niet bekend is. Ook de herfstvakantie kent traditiegetrouw een flinke Nederlandse inbreng. Voor de eerste twee weken van oktober staan vijf films gepland.

Daarentegen is het in de zomermaanden stil. Tussen 27 april (Quality Time) en 13 september (100% Coco) zit vooralsnog geen enkele titel. Een goede periode voor een mooi gemaakte kwaliteitsfilm a la Tonio, die het afgelopen jaar bewees dat als iedereen zijn stinkende best doet, Nederlandse films gewoon veel publiek blijven trekken.

 Graag vollere zalen voor Nederlands product    

lees meer

Mark van den Tempel

Mark van den Tempel covert als freelance publicist en documentairemaker al twintig jaar onderwerpen op het gebied van entertainment, kunst, architectuur en muziek voor tijdschriften (o.a. Nieuwe Revu, Filmkrant) en broadcasters. Sinds kort maakt hij ook promotiefilms voor bedrijven en culturele instellingen.
LinkedIn markvandentempel

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
emoji_240X180
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
WebBanner_FBTS_2017_versie2_print
Banner Cinejobs 240x180px
InBlue_HFN_240x180
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
Bigfoot Junior_Banner HFN