American Made
NIEUWS - Internationaal

Alien: Covenant net langzij bij Guardians aan US boxoffice

22 mei 2017

Twee weken duurde de hegemonie van Guardians of the Galaxy Vol. 2 aan de Amerikaanse boxoffice. Met een banddikte verschil wist Alien: Covenant dit weekend de leiding over te nemen van de Marvel-klapper. Het was 36 om 35 miljoen dollar.

Toch waren er wel kanttekeningen te plaatsen bij deze overwinning. De voorspellingen voor Alien: Covenant waren aanvankelijk hoger (40 miljoen), en de recette zit ook een stuk onder het eerste weekend van diens voorganger, Prometheus (51 miljoen). Dat zijn met nog in elk geval twee afleveringen in de pijplijn best wel punten voor reflectie. Internationaal draait de Alien-machine soepel, met al 82 miljoen op de teller en topmarkten Japan en China in het verschiet.

Guardians of the Galaxy Vol. 2 had met een terugval van 46 procent in de derde week gewoon weer een topweekend. Op zaterdag zag de space opera zijn publiek zelfs met 70% groeien, in vergelijking met een dag eerder. Buiten de VS hebben de ruimterebellen al 430 miljoen dollar bij elkaar gesprokkeld, waarmee de totale wereldwijde boxoffice boven 700 miljoen uitkomt. De Guardians lijken dus nog langs niet uitgeraasd.

Er waren nog wat kleintjes die streden om de lagere plekken. Het romantisch tienerdrama Everything, Everything kwam binnen op plaats drie met een opbrengst van 12 miljoen, wat een keurige score is. De franchise Diary of a Wimpy Kid probeerde een reboot, maar de nieuwe aflevering The Long Haul zat met zeven miljoen ver onder de verwachtingen.

En de sombere berichten van vorige week over King Arthur werden er dit weekend niet vrolijker op. Legend of the Sword scoorde amper zeven miljoen in zijn tweede weekend, een dramatisch resultaat voor zo’n prestigieuze film. Internationaal zijn er al evenmin veel lichtpuntjes aan te wijzen: Arthur wordt een heel dure afschrijfpost. Er wordt in Hollywood al gesproken over de grootste flop van het jaar.

 De Xenomorph maakt amok in Alien: Covenant / Fox

lees meer

Mark van den Tempel

Mark van den Tempel covert als freelance publicist en documentairemaker al twintig jaar onderwerpen op het gebied van entertainment, kunst, architectuur en muziek voor tijdschriften (o.a. Nieuwe Revu, Filmkrant) en broadcasters. Sinds kort maakt hij ook promotiefilms voor bedrijven en culturele instellingen.
LinkedIn markvandentempel

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
InBlue_HFN_240x180
WebBanner_FBTS_2017_versie2_print
The_Beguiled_240x180
BELLA-DONNAS_HFN_240x180px
Banner Cinejobs 240x180px
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1