The MUMMY
NIEUWS - Internationaal

Arrival landt met mooie cijfers aan US box office

14 november 2016

Louter blije gezichten aan de US boxoffice. Arrival arriveerde met een substantieel hogere opbrengst dan verwacht en Doctor Strange en Trolls bleven goede zaken doen. Het resultaat was een weekend met een totale recette die 45 procent hoger lag dan die van vorig jaar. Wellicht zochten extra veel Amerikanen een verzetje na een dramatisch verlopen presidentsverkiezing. Ook keerde Paul Verhoeven terug.

Bij Paramount waren ze blij met het goed presteren van Arrival, een lichtpunt in een mager jaar. De intelligente sciencefictionfilm over een raadselachtige buitenaardse invasie was van tevoren weggezet voor 16 miljoen dollar. Het werd 24 miljoen, goed voor een derde plaats achter Doctor Strange (43 miljoen) en Trolls (34 miljoen). Een mooi succes ook voor Canadese regisseur Denis Villeneuve die inmiddels vier hoog gewaardeerde Amerikaanse films op rij heeft gemaakt.

Dit weekend zag ook de lancering van Billy Lynn’s Long Halftime Walk. Het hyperrealistische oorlogsdrama van Ang Lee kreeg een beperkte release in twee theaters die de verhoogde frame rate aankonden. Kritieken waren welwillend, al was niet iedereen ervan overtuigd dat de technische verworvenheden (4K, 3D, 120 fps) en de inhoud elkaar versterkten. Wereldwijd zijn er slechts zes theaters die de film kunnen vertonen zoals regisseur Lee hem bedoeld heeft. Momenteel wordt hard gewerkt aan prints die op grotere schaal vertoond kunnen worden, onder meer voor Dolby Cinema.

En ook Paul Verhoevens Elle beleefde een platform release, in twee kopieën in New York City. De opbrengst (56.000 dollar) was hoog, net als de Metascore op IMDb: een ontzagwekkende 90. Daar bleef de publieksreactie dan weer een beetje bij achter: 7.3. De komende weken zal Elle in steeds meer grote Amerikaanse steden worden ingezet, maar dat Verhoevens uiterst controversiële thriller Trump country zal veroveren lijkt uitgesloten.  

lees meer

Mark van den Tempel

Mark van den Tempel covert als freelance publicist en documentairemaker al twintig jaar onderwerpen op het gebied van entertainment, kunst, architectuur en muziek voor tijdschriften (o.a. Nieuwe Revu, Filmkrant) en broadcasters. Sinds kort maakt hij ook promotiefilms voor bedrijven en culturele instellingen.
LinkedIn markvandentempel

Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
Bigfoot Junior_Banner HFN
17102.BARCO.HollandFilmNieuws.onlinebanner.v2
Banner_GirlsNightOut_240x180
emoji_240X180
XX_HITMAN'S-BODYGUARD_BANNER(240x180)
Banner Cinejobs 240x180px
LOGAN LUCKY_HFN_240x180px_v1
35576.CC_Banner_Carma_tbv_Holland_film_nieuws_240x180px_v2